Педагогічна вимога відноситься до методів організації і формування досвіду суспільної поведінки
Педагогічна вимога – педагогічний вплив на свідомість вихованця з метою спонукати його до позитивної діяльності або гальмувати його дії та вчинки, що мають негативний характер. Педагогічна вимога може бути сформульована прямо – характеризується такими ознаками, як інструктивність, рішучість, і виявляється у вигляді вказівок, можливо наказів. На початку роботи педагога з дитячим колективом, коли вихованці до нього ще не звикли , найефективнішою є пряма вимога. Вона має бути чітко сформульована і висловлена спокійним, упевненим тоном.
З розвитком стосунків дітей та педагога використовують різні форми опосередкованої вимоги.
Опосередкована вимога – спирається на сформованість у вихованців мети, переконань і виявляється у виді прохання, ради, натяку. Вимога не тільки впливає на свідомість, вона активізує вольові якості, перебудовує мотиваційну і чуттєву сфери діяльності в позитивному напрямі, сприяє формуванню позитивних навичок поведінки.
Професійно-ціннісні характеристики педагогічної вимоги:
- Вимоги вихователя мають бути справедливими, обґрунтованими, послідовними, спрямовуючими.
- Зауваження повинні бути не образливими, доброзичливими, та не принижували гідності дитини.
- Педагог має дотримуватись співвідношення позитивних і критичних оцінок.
- В основі взаємовідносин має бути повага і довіра до дитини.
Педагогічна вимога сприяє входженню вихованців в контекст суспільної культури.
Це підкреслює роль педагогічної вимоги в системі виховання дитини.
Механізм пред’явлення педагогічної вимоги – має відповідати сучасній культурі педагога.
Організовуючи діяльність вихованців та формуючи досвід суспільної поведінки дитини , ми в деякій мірі посягаємо на її свободу, примушуємо прикладати зусилля. Небезпека в тому, що ми можемо подавляти особистість дитини, порушувати її індивідуальність, тому педагогічна вимога повинна мати культуро відповідні форми та має бути доцільною.
Розглянемо п’ять технологічних правил пред’явлення педагогічної вимоги. Кожне правило супроводжується інструкціями.
| технологічне правило | інструкції | |
| Доводити вимогу до логічного кінця | ||
| Поставлена один раз , реалізується негайно, в противному випадку не потрібно було висувати. Педагог тримає в полі зору всіх дітей, з якими працює, очікує виконання поставленої вимоги, це стає однією з умов подальшої роботи. Педагогу необхідно охопити увагою всіх дітей, перевірити, чи всі вони забезпечені необхідними засобами, щоб виконати поставлену вимогу.
Не потрібно сердитись та нервувати: діти готові виконати вимогу, але особливості їхньої особистості слугують тимчасовою перепоною. |
- Тобі щось заважає?
- Будь-ласка, трішки швидше, ми тебе зачекаємо. - Тобі потрібна допомога? |
|
| Супроводжувати інструкцією | ||
| Вимога повинна супроводжуватись поясненням способу виконання запропонованого.
Педагог попередньо продумує технічну сторону – те, що необхідно зробити дітям і чого вони ще не вміють робити. Інструкція забезпечує досягнення результату, що викликає задоволення у дитини, а відповідно, позитивне відношення до поставленої норми і довіру до педагога. |
- Розпочати краще всього з…
- Спочатку потрібно… - Якщо зробити це саме так, то … - Давайте згадаємо, як це роблять дорослі (виші мама й тато, вихователі та ін.. ) |
|
| Пропонуємо позитивну програму дій | ||
| Вимога має бути позитивною по формі. Програма дій повинна мати для вихованців сенс, так, щоб в кожному моменті взаємодії з педагогом він мав змістове наповнення цієї взаємодії.
В звертанні педагога до дітей анулюється частинка «не» ( не бігай, на відволікайся, не заважай іншому і т.д.) |
- Перевіримо наше твердження
- Будемо шукати точні формулювання. - Будемо уважні та турботливі один до одного. - Послухаємо, як зазвучать ті ж вірші у виконанні іншої дитини. - Вслухаємось в докази: чи не порушується логічна лінія ? |
|
| Переакцентуємо увагу на деталі | ||
| Варто переключити увагу дитини з акту, коли в його адресу направлена воля дорослого, на деталь вимоги. Для цього педагог подумки продивляється увесь процес виконання вихованцем відповідної дії і зупиняє увагу на якомусь елементі, який , вірогідно, затруднить виконання дій.
Правило забезпечить «м’який дотик» до особистості вихованця |
- Пронести поливалку так, щоб не зачепити меблі.
- Коли розпушуєш землю, будь-ласка, не зіпсуй сукню. - Мий руки так, щоб мило не вистрибувало на підлогу. - Роздатковий матеріал збери в синю коробку. |
|
| Ставити лиш доступні вимоги
|
||
| Варто враховувати життєвий досвід дітей та рівень їх вихованості. Вимога має бути доступною на кожен даний етап розвитку дитини (групи). Педагог якби ігнорує деякі порушення норм, низький рівень в організації якихось сторін діяльності.
Він чекає накопичення в дітях кількісних новоутворень , щоб потім підняти рівень вимог (новий якісний рівень) |
||