Літні ігри на асфальті: і це не лише класики

Класики

Намалюйте крейдою на асфальті сітку класиків. Діти можуть просто стрибати від 1 до 10 і назад. Утім, гру можна ускладнити й запропонувати дітям стрибати на одній ніжці, на двох, міняти ногу залежно від кількості або кольору клітинок тощо. Якщо дітям набриднуть звичайні класики, запропонуйте їм нескінченні. Для цього намалюйте крейдою на асфальті максимально довгу доріжку класиків. Причому не обов’язково з квадратів або кіл — це можуть бути хмарки, трикутники й інші фігури. Кожну з них пронумеруйте і вигадайте для кожного номера завдання. Що смішнішими й веселішими вони будуть, то ліпше. Наприклад, на сходинці 3 треба заспівати пісеньку, а на 5 — оббігти гірку п’ять разів або пострибати на одній нозі.

Знахідки

Крейдою на асфальті намалюйте квадрат 3×3 або 4×4 клітинки, за бажанням можна й більше. У кожній клітинці намалюйте предмет, який можна знайти неподалік — палички, камінці, жолуді, шишки, каштани, листочки, квіти. Можете ускладнити завдання й пропонувати дітям знайти не просто «квітку», а ромашку, конюшину тощо. Завдання дітей — якнайшвидше заповнити усі клітинки «поля знахідок». Грати можна як індивідуально, так і в командах.

Відтвори тіні

У сонячний день оберіть майданчик, де є тіні, зокрема від дерев, кущів, паркана, воріт тощо. Якщо такого майданчика немає, то тіні можна створити власноруч — розмістити на майданчику різні об’єкти, щоб від них падала тінь на асфальт. Запропонуйте дітям обвести крейдою тіні. Відтак пофантазувати, додати власні елементи й домалювати малюнки. Вийде своєрідний вернісаж. Попросіть маленьких митців розповісти, що вони намалювали. Як варіант, об’єднайте дітей в пари і запропонуйте одному гравцю стати у певну позу, а іншому — обвести крейдою його тінь на асфальті й разом доповнити малюнок деталями. Відтак визначте найсмішнішого чоловічка. Буде весело!

Домалюй фігуру

Один гравець малює якусь фігуру чи елемент: блискавку, частину кола, котячі вуха чи цифру. А далі діти по черзі малюють предмети та об’єкти, які містять у собі цей графічний елемент. Наприклад, із цифри 3 малюють окуляри, метелика, мишку тощо. Не зупиняйте дітей, навіть після 15—17 малюнка їм цікаво вигадувати і проявляти креативність. Коли ідей більше не буде, попросіть наступну дитину намалювати інший елемент і продовжуйте гру.

Різноколірне коло

На асфальті намалюйте ромашку, де кожна пелюстка — різного кольору. Дитина стає в центр, а ви називаєте спочатку один колір, наприклад, зелений. Дитина має стрибнути на зелений і повернутися назад у центр. Потім називаєте два кольори, наприклад, червоний і синій. Дитина послідовно стрибає на червоний і синій та повертається в центр. Ця гра дає змогу не лише повторити кольори, а й тренувати пам’ять.

Лабіринт

Намалюйте на асфальті лабіринт із геометричних фігур — або кількох трикутників, кіл, квадратів і прямокутників. Вигадайте правила, яких діти мають дотримувати під час проходження лабіринту. Приміром, можна наступати лише на квадрати, через трикутники потрібно переступати, а через кола перестрибувати. Або скажіть, що їм не можна наступати на ті самі фігури двічі поспіль. А хто наступить туди, куди не можна, повертається на початок і починає заново. Виграє той, хто найшвидше пройде лабіринт.

Влуч у ціль

Для цієї гри намалюйте кола-мішені, назбирайте шишки, каміння, палиці і запропонуйте дітям кидати їх у центр мішені з відстані 1,5—2 м. Гра тренує влучність і терплячість. Якщо бажаєте ускладнити завдання, намалюйте на мішені зони різної цінності. Діти робитимуть серію кидків та отримуватимуть бали за точність влучання. Виграє той, хто набере більше очок. А щоб зробити гру ще цікавішою, запропонуйте гравцям влучати в ціль із водяних пістолетів. Це дасть змогу не лише потренувати влучність дітей, а й змити з асфальту вже непотрібні малюнки.

Крапки

Хаотично залиште крейдою на асфальті багато крапок і передайте крейду дітям. Нехай з’єднають крапки суцільними лініями. Після того як діти з’єднають усі крапки, разом пофантазуйте, на що схожа фігура. Також можна об’єднати дітей у пари. Перша дитина ставитиме крапки, друга — малюватиме фігуру. Відтак діти разом фантазуватимуть, малюватимуть і розмальовуватимуть шедеври на асфальті.

Підготувала Тамара Коваленко, доцент кафедри розвитку дитини раннього і дошкільного віку ДЗ «ЛНУ імені Тараса Шевченка», канд. пед. наук.

Журнал «Вихователь-методист» №6, 2024 рік.