План
І. Професійна рефлексія та її значення в педагогічній діяльності.
ІІ. Умови формування рефлексивних умінь педагога.
ІІІ. Інтерактивні вправи на розвиток рефлексивних умінь педагогів.
ІV. Феномен професійного вигорання: причини виникнення та шляхи подолання.
Пріоритет людської особистості в системі освіти — тенденція останніх десятиліть, що загострила необхідність більш уважного та делікатного ставлення до людини, а також потребу допомогти їй у процесі самопізнання, самореалізації та самовизначення. Однак традиційна освіта все ще залишається односторонньою, спрямованою на накопичення знань, тоді, коли світ потребує особистості, яка знає та розуміє себе і суспільство в цілісності та сукупності усіх взаємозв’язків.
У кожному віці людина набуває досвіду організації власного внутрішнього світу вільного і відповідального вибору цінностей, вчинків, рішень, самооцінювання, самостановлення та самореалізації.
Існує безліч різноманітних трактувань та визначень рефлексії. Термін «рефлексія» походить віл латинського «геflехіо», що буквально значить «звернення назад, відображення». Тлумачні словники трактують поняття рефлексії як самоаналіз, роздуми людини над власним душевним станом; відображення, а також дослідження процесу пізнання.
У психологічній літературі рефлексію визначають, з одного боку, як якість, що необхідна професіоналу, оскільки дає можливість ефективно і адекватно реалізувати себе і свої здібності, забезпечуючи процес саморозвитку. Рефлексія сприяє творчому підходу до професійної діяльності, досягнення її максимальної ефективності та результативності, завдяки чому здійснюється професійне становлення та розвиток особистості педагога. З другого боку, рефлексію визначають як сукупність умов, що сприяють формуванню такої якості.
І. Професійна рефлексія та її значення в педагогічній діяльності
Вивчення вітчизняного досвіду професійної діяльності педагогів показує, що реальна практика майже позбавлена процесу рефлексії. Педагоги ще недостатньо володіють навичками самоаналізу професійної діяльності, відчувають дефіцит супроводу рефлексії в процесі професійного самовдосконалення, залежні або від зовнішніх вимог, або від низького рівня власної педагогічної культури.
Відсутність використання в практиці роботи рефлексивного механізму позбавляє педагогів можливості встановлювати реальні «суб’єкт — суб’єктні» стосунки з учасниками освітнього процесу і розвивати рефлексивну свідомість.
Для фахової підготовки педагога важливе значення має розвиток професійної рефлексії як:
— особистісної якості;
— властивості мислення;
— умови, необхідної для творчої самореалізації та професійної майстерності.
Професійна рефлексія — це співвідношення себе та можливостей власного Я з тим, що вимагає обрана професія, разом із наявними уявленнями про неї. Ці уявлення є доволі динамічними, можуть розвиватися. Вони допомагають педагогові:
F сформувати отримані результати;
F визначити мету подальшої роботи;
F скорегувати і вдосконалити свій професійний шлях.
У досвідченого педагога процес рефлексії проходить перманентно, залежно від:
ü індивідуально-особистісних характеристик;
ü особистої зрілості;
ü практичного досвіду;
ü професійної ерудованості;
ü рівня загальної культури.
Для педагогіки рефлексія відкриває шлях до подолання протиріччя між складними педагогічними завданнями сучасності, що потребують глибокого теоретичного усвідомлення, і тими прикладними засобами їхнього розв’язання, що панують в освітянській практиці. Вихід на рівень професійної рефлексії дає можливість подолати обмеження, задані простором власних знань. Розвинена здатність до професійної рефлексії є передумовою самовиховання педагога, творчого пошуку, розвитку індивідуального стилю педагогічної діяльності.
У дослідженні вітчизняних психологів Сергія Максименка та Тетяни Щербан визначено, що в професійно-педагогічній діяльності рефлексія виявляється у процесі самоаналізу і самооцінки педагогом власної діяльності та самого себе як її суб’єкта та визначає:
- проектування діяльності дітей — коли педагог розробляє цілі навчання і конструктивні схеми їх досягнення з урахуванням особливостей дітей і можливостей їх становлення й розвитку;
- безпосередню практичну взаємодію педагога з дітьми — коли педагог прагне адекватно зрозуміти і цілеспрямовано врегулювати їхні вчинки, почуття і мисленнєві процеси.
Отже, формування професійної рефлексії — це психологічна проблема, шляхи розв’язання якої полягають у:
- формуванні потреб і мотивів самопізнання;
- навчанні педагога способів самопізнання;
- розвитку здатності педагога до ідентифікації;
- підвищенні рівня самоповаги, самосхвалення;
- подоланні страхів.
ІІ. Умови формування рефлексивних умінь педагога
Рефлексія є комплексним явищем, яке складається з рефлексивних умінь, тому роботу щодо розвитку рефлексії у педагогів варто організовувати як процес формування таких умінь.
Рефлексивні уміння педагога
Дослідники визначають доволі великий перелік ключових рефлексивних умінь, якими має опанувати педагог. Зокрема, це вміння:
- бачити в педагогічній ситуації проблему і оформлювати її у вигляді педагогічних завдань;
- орієнтуватися при постановці педагогічних завдань на дітей як на суб’єктів навчально-пізнавальної діяльності, що активно розвиваються і мають власні мотиви та мету;
- робити предметом аналізу кожний свій педагогічний крок;
- конкретизувати і структурувати проблему;
- розширити межі практики і побачити нові проблеми, обумовлені попереднім досвідом;
- знаходити способи розв’язання завдання;
- мислити тактично, тобто конкретизувати педагогічні завдання в поетапні та оперативні, приймати оптимальне рішення в умовах невизначеності, гнучко перелаштовуватися відповідно до ситуації;
- мислити припущеннями, гіпотезами, версіями;
- працювати в системі «паралельних цілей», створювати «поле можливостей» для педагогічного маневру;
- приймати гідне рішення в ситуації дефіциту часу для виходу зі складних педагогічних завдань;
- використовувати різноманітні теорії для усвідомлення власного досвіду;
- аналізувати і акумулювати у своєму досвіді кращі зразки педагогічної практики;
- комбінувати елементи теорії та практики, щоб отримати нові знання;
- оцінювати педагогічні факти та явища об’єктивно та неупереджено.
Разом ці вміння становлять своєрідну рефлексивну технологію, за допомогою якої і вдосконалюється професійний досвід педагога.
Заходи формування рефлексивних умінь
У професійному навчанні педагогів в умовах роботи методичного об’єднання рефлексивні уміння формуються і розвиваються під час:
v традиційних методичних заходів —
- семінар-практикум;
- семінар-брифінг;
- засідання методичного об’єднання;
v нетрадиційних методичних заходів —
- тренінг;
- коучинг;
- дебати;
- фестиваль діяльнісної педагогіки.
Ефективними формами, в рамках яких активно застосовують рефлексивні вміння і навички, є інтерактивні ігри та вправи.
Умови формування рефлексивних умінь
Для формування рефлексивних умінь необхідним є забезпечення таких педагогічних умов:
- спеціально організована рефлексивна діяльність педагога;
- наявність рефлексивного середовища;
- активізація міжсуб’єктних відносин учасників рефлексивної діяльності;
- актуалізація рефлективності педагога;
- використання освітніх програм за розвитком професійної рефлексії.
Отже, процес формування рефлексивних умінь у педагогів веде до розв’язання багатьох кардинально важливих питань:
- підготовки педагогів до духовно-творчої самореалізації, що проявляється насамперед
у відході від шаблонів і стереотипів;
- вироблення програми вимог до себе, до процесу і результатів діяльності;
- усвідомлення змісту обраної професії;
- формування зацікавленого, критичного ставлення до різних аспектів власної професії;
- збагачення професійного досвіду і майстерності;
- розвиток готовності до інновацій у власній професійній діяльності.
Опанувавши рефлексію щодо самого себе, навчившись аналізувати власні думки, почуття та вчинки, педагог повинен використати свої рефлексивні знання та уміння в процесі пізнання дітей і застосувати рефлексивні механізми у взаємодії з ними.
ІІІ. Інтерактивні вправи на розвиток рефлексивних умінь педагогів
Моє ім’я і особиста риса
Учасник називає своє ім’я та рису характеру, що починається на першу літеру імені. Можна продемонструвати рису за допомогою пантоміми. Учасник називає своє ім’я та пояснює, що пишається певною особистою рисою.
Моя індивідуальність
Учасники по колу передають квітку, при цьому кожен по черзі вимовляє своє ім’я, називаючи риси, що починаються з літер, які є в імені (наприклад, Ольга — обережна, охайна; Вадим — ввічливий, великодушний). Після закінчення вправи ведучий просить учасників зробити висновки.
Ось я такий
Кожен з учасників по черзі називає своє ім’я, а також одне зі своїх реальних хобі, захоплень і одне бажане хобі, те, що хотілося б мати.
Моя улюблена іграшка
Учасник називає своє ім’я та розповідає, яка іграшка чи гра була його улюбленою в дитинстві, і пояснює чому.
Перетворення
Учасники сідають колом. Ведучий пропонує закінчити речення:
—Якби я був книжкою, то я був би… (словником, детективом, віршами…)
—Якби я був явищем природи, то був би… (вітром, сонцем, бурею…)
—Якби я був музикою, то я був би… (романсом, класикою, джазом…)
—Якби я був дитиною, то я був би…
Проекція образу особистого Я
У цій вправі учасники групи складають два коротких описи, кожен — на окремому аркуші.
На одному аркуші — це опис того, яким себе бачить сам учасник; фактично, це схематичний нарис його «Я — концепції». Опис повинен бути щирим і правдивим. Другий опис про те, яким, на думку учасника, його бачать інші члени групи. Імена на аркушах не зазначають. Перший опис кладуть в окрему коробку. Кожен напис зачитуюють уголос, а члени групи намагаються відгадати, кому він належить. Потім автор заявляє про себе і читає другий свій опис (яким, йому здається, бачать його інші), отримуючи після цього зворотний зв’язок від учасників групи. Цінність такої вправи у тому, що слухач виявляє, що інші сприймають певні його можливості і характеристики в більш сприятливому світлі, ніж він сам.
Поміркуємо
Кожен учасник отримує картку із визначенням поняття «рефлексії», дане відомим ученим. Він повинен озвучити та проаналізувати твердження, визначивши його переваги та недоліки. Далі в обговоренні беруть участь усі учасники.
Картка 1. Рефлексія — спостереження (внутрішній досвід), якому розум піддає свою діяльність та спосіб її прояву, внаслідок чого в розумі виникають ідеї цієї діяльності. (Джон Локк)
Картка 2. Рефлексія — здатність індивіда зосереджуватися на змісті власних думок, абстрагуючись від усього зовнішнього, тілесного. (Рене Декарт)
Картка 3. Рефлексія — універсальний спосіб пізнання свідомості, при якому потік переживання з усіма його різноманітними подіями…стає чітко осягненим та аналізованим. (Едмунд Гуссерль)
Картка 4. Вільна людина, яка живе за принципом «золотої середини», адекватна у своєму виборі, тому що рефлексує власні «бажання» і «нахили», здійснюючи вибір на підставі розуму, а не почуттів. (Бенедикт Спіноза)
Картка 5. Рефлексія — активний, наполегливий і уважний розгляд будь-якої думки або передбаченої форми знання у світлі підвалин, на яких воно покоїться, і аналіз подальших висновків, до яких воно приводить. (Джон Дьюї)
Картка 6. Рефлексія дає змогу особистості вийти з повного заглиблення в безпосередню діяльність, ніби піднятися над нею, зробити її предметом аналізу, свідомого регулювання і контролю. (Ювеналій Кулюткін)
ІV. Феномен професійного вигорання: причини виникнення та шляхи подолання
Професійне вигорання — складний психофізичний феномен, який включає емоційне, розумове й фізичне виснаження внаслідок тривалого емоційного напруження у зв’язку з професійною діяльністю у сфері «людина — людина».
Професійне вигорання — це специфічний вид професійної деформації, притаманної здебільшого працівникам, робота яких безпосередньо пов’язана зі спілкуванням з людьми. Зокрема, професійному вигоранню найбільше піддаються люди таких професій, як медичні працівники, педагоги, юристи, психологи, продавці тощо. Звісно, не обов’язково кожен, хто працює в цих галузях, схильний до «стресу спілкування» (ще одна назва феномену професійного вигорання). Найтиповішими проявами синдрому професійного вигорання є:
F наростання емоційного виснаження;
F збайдужіння до виконання своїх професійних обов’язків;
F дегуманізація у формі негативізму щодо самого себе та своїх колег;
F відчуття власної професійної непридатності;
F незадоволеність роботою, внаслідок чого можливі особистісні зміни у комунікативній сфері аж до розвитку значних когнітивних порушень.
Чинники розвитку професійного вигорання
Серед чинників, що сприяють появі синдрому професійного вигорання, — такі:
- особистісні;
- організаційні;
- рольові.
Особистісні чинники
Насамперед до групи ризику людей, які піддаються професійному вигоранню, належать ті, хто за своїм темпераментом не схильні до активного спілкування та соціальних контактів. Особливо швидко «вигорають» сором’язливі, сконцентровані на своєму внутрішньому світові інтроверти. Та люди здебільшого замкнуті в собі та не багатослівні. І якщо спілкування з колегами певним чином можна уникнути, то з клієнтами це неможливо. Від надлишку зовнішнього впливу в інтровертів накопичується внутрішня втома, а від неможливості позбутися її — злість та роздратування.
Появі проявів у людини синдрому професійного вигорання сприяє також її схильність до перфекціонізму. «Комплекс відмінника» ставить працівника в залежність від думки авторитетних колег, керівництва тощо. Прагнення «відповідати високим стандартам» заважає йому зрозуміти свої емоції та переживання у професійній діяльності. Це здебільшого призводить до підвищення емоційної чутливості. А надмірна емоційність перешкоджає вибудовувати адекватні стосунки людини з оточенням, знижує рівень довіри та поваги до неї.
Організаційні чинники
Прискорення процесу професійного вигорання зумовлюють також організаційні чинники. Це можуть бути:
v незручне робоче місце;
v відсутність умов для ефективної роботи та відпочинку;
v авторитарний стиль керівництва;
v відсутність можливості проявляти ініціативу.
Низький соціальний статус професії, ненормований робочий день також впливають на цей процес.
Рольові чинники
Відсутність чіткості в посадових обов’язках створює невизначеність у своїй ролі в колективі. У педагогічному колективі це може бути додаткове навантаження, яке за «неписаними правилами» доручене певним педагогам. Рівень роздратування працівника, що суттєво знижує ступінь його задоволеності роботою, виникає тоді, коли він не має змоги відмовитися від таких доручень або, навпаки, коло його обов’язків надміру звужують.
До групи рольових чинників також належать міжособистісні конфлікти та психологічна несумісність з окремими колегами. Якщо колектив не має можливості працювати як згуртована команда, з’являється відчуття розгубленості, відмежованості. Зникає, або ж не формується взагалі, бажання надавати підтримку будь-кому. Виникає страх звернутися по допомогу.
Рольовим чинником є також переживання внутрішнього протиріччя між бажанням бути хорошим сім’янином та успішним фахівцем («або сім’я, або робота»).
Стадії професійного вигорання
Так само як вогнище поступово поглинає поліна, професійне вигорання відбувається не одразу. Бувають ситуації, коли впродовж тривалого часу неможливо точно сказати, що є найбільш вагомою причиною зниження якості життєдіяльності працівника. Однак існує кілька «маячків», які вказують на наявність «стресу спілкування» та на його стадію.
Стадія «Попередження»
Одним із найбільш важливих пускових механізмів професійного вигорання є звуження особистісного простору та інтересів до професійної діяльності. Стадію «Попередження» можна охарактеризувати як надмірну захопленість працівника робочим процесом. Основним діагностичним маркером може бути відмова або мінімізація своїх потреб поза робочим процесом. Це може виражатися в скороченні часу на неформальне спілкування та відпочинок, витіснення зі свідомості переживань невдач. Працівник в цей період може часто говорити про безсоння, погіршення уваги, емоційне виснаження, втрату відчуття себе.
Втрата відчуття Я може виражатися в тому, що працівник:
- стає залежним від думки інших людей;
- знеособлює себе та свій вплив на робочий процес;
- втрачає інтерес до прийняття спільних рішень.
Іноді знеособлення може переноситися на дітей і виражатися в сприйнятті їх як «об’єктів практики».
У педагогіці саме з таким знеособленням пов’язаний суб’єкт-об’єктний підхід до виховання. Здійснюючи «автоматичне професійне функціонування», спеціаліст маніпулює людьми, пояснюючи це начебто благом та необхідністю. А тоді, коли вони протестують проти такого підходу, дратується та злиться. Тобто, робота стає головним, а іноді єдиним, смислом життя людини. Робочий ентузіазм без належної винагороди, якщо не матеріальної, то хоча б моральної, є руйнівним.
Знецінення своїх професійних досягнень може розвиватися у двох різних напрямах:
- працівник проявляє схильність до знецінення своїх досягнень, ступеня впливу на процес («я не такий успішний, як інші»);
- негативне ставлення переноситься на «об’єкти» його праці («кому це треба», «прийшли для галочки»).
У процесі занурення у вигорання все частіше приходять думки про бажання змінити професію. Варто звернути увагу, що таке бажання стосується саме професії, а не місця роботи. Якщо розглядати професійне вигорання як процес, то його порівнюють з драбиною, якою можна як спуститися, так і піднятися. Оцінивши пройдені вниз «щаблі», можна сформувати індивідуальний план допомоги колезі. Слід пам’ятати, що кожний новий «щабель» міститиме в собі всі попередні симптоми і доповнюватиметься новими.
Стадія «Відчуження»
Сигналом про те, що стадія відчуження настала, є втрата радості від роботи. Механізм відчуження набирає нових обертів. Емоції притупляються, в стосунках відчувається відстороненість. Дедалі частіше з’являється невизначене роздратування: «Дайте мені спокій!». Зникає емоційний підйом та позитив у спілкуванні з колегами. Діти замість допомоги та підтримки педагога починають страждати від його негуманного ставлення, контролю та нагляду. Власні невдачі приписуються іншим людям. Зникає емпатія, замість неї приходять байдужість та цинічність. Часто звучать саркастичні репліки про незадовільну матеріальну компенсацію, заклики саботувати через це робочий процес.
Стадія «Виснаження»
Відчуження набуває більш яскравого вираження. Негативні почуття щодо оточення і роздратування вже не можуть бути приховані. Просто неможливо тримати їх у собі. Незмінними супутниками таких зривів стають почуття вини та сорому, що отруюють навіть незначні проблиски радості та інтересу. Особливо важко переживаються ці почуття, коли людина не усвідомлює істинних причин того, що відбувається з нею. Вона наче застрягає між депресією та агресією. На цій стадії задіяні глибокі структури особистості. Емоційне ставлення до світу «сплощинюється». Проявляються переважно закладені раніше захисні установки та схеми. Спостерігаються гострі психосоматичні реакції (тривалий головний біль, біль у шлунку, стійке безсоння, раптові приступи нудоти, запаморочення). Можуть розвиватися різні види залежностей, змінюватися звички в харчуванні.
Стадія «Розчарування та відчай»
Це завершальна стадія. Її маркерами є відчуття порожнечі, безпомічності та беззмістовності не тільки роботи, а й життя в цілому. Спостерігається своєрідне оціпеніння, імпульсивність та хаотичність рухів, відсутній вираз обличчя та очей. У тих, хто досяг цієї стадії, є тільки два виходи. Перший — попрощатися з роботою, що пов’язана зі спілкуванням з людьми, другий — розпочати непросту тривалу роботу над відновленням своїх професійних та особистісних якостей в межах психотерапії (психоаналізу, логотерапії, клієнт-центрованої терапії). Безсумнівно, що потрібно бути достатньо сміливим, аби визнати необхідність кваліфікованої допомоги.
Шляхи подолання професійного вигорання
Якщо вчасно виявити описані симптоми, тобто на початкових стадіях, кожен спроможний допомогти собі самостійно. Для цього насамперед потрібне бажання.
Американський психолог Рейнольд Неборо сказав: «Господи, дай мені терпіння прийняти те, що я не в змозі змінити. Дай мені сили змінити те, що я можу змінити. І дай мені мудрість навчитися відрізняти одне від другого!» Мудрість – найзагадковіша властивість людини, здатна найбільш ефективно протистояти будь-яким видам вигорання, як професійному, так і особистісному. Найбільш багатогранно вона відображається в здатності тверезо оцінити ситуацію і діяти відповідно до неї: або спрямувати зусилля на те, що можна виправити, або знайти способи співіснування з тим, що змінам не піддається.
Варто пам’ятати про те, що своєчасне усвідомлення істинних причин втрати інтересу до роботи може вивести спеціаліста на абсолютно новий рівень професіоналізму та забезпечити йому заряд натхнення.
Література:
Практичний психолог:дитячий садок №3,№4 2013р
ПОРАДИ
ЩОДО САМОСТІЙНОГО ПОДОЛАННЯ ПРОФЕСІЙНОГО ВИГОРАННЯ
Навчіться розуміти свої почуття. Усвідомлення того, що відбувається з вами в цей момент, вже є «рятівною паличкою» в ситуації стресу, навіть якщо у вас немає можливості поділитися з кимось своїми проблемами.
Привчіть себе починати розмову про особисті невдачі та проблеми описом своїх досягнень та успіхів. Це принесе вам внутрішню гармонію та врівноваженість.
Навчіться просити про допомогу. Можливо, спочатку це буде непросто. Може з’явитися страх, що колеги подумають, наче ви не здатні впоратися з тим чи тим поставленим завданням. Однак, правильно розподіливши обов’язки, ви зможете ефективніше проявляти свої професійні навички та якості.
Не відмовляйтеся від допомоги. Прийнявши її, ви водночас робите щасливим і того, хто запропонував цю допомогу, і себе.
Займіть активну позицію – це один із найдієвіших способів. Не очікуйте, що нелегкі переживання, властиві для професійного вигорання, минуть самі собою.
Пропишіть у своєму розпорядку дня час для сну та відпочинку. Виділіть стільки часу, скільки зможете, і визначте максимальний проміжок можливого скорочення. Наприклад, заплановані 2 години. Можливість скорочення – не більше 15 хвилин. Спочатку усвідомлено дотримуйтеся запланованого розкладу, доки це не стане звичкою. Зберіть «банк ідей» для проведення дозвілля. Коли виникатиме відчуття розгубленості – « А що ж робити?» – заглядайте в складений заздалегідь список.
Сприймайте процес подолання професійного вигорання як своєрідний життєвий виклик, що здатний зміцнити вас і як особистість, і як професіонала. Внутрішні ресурси є в кожного. Тільки глибина залягання цього скарбу може відрізнятися. Тому уникайте порівняння своїх шляхів та швидкості виходу з кризи з результатами інших людей.