Дидактичні екоігри, які можна виготовити із паперових відходів

Поле побутових відходів

Мета: закріпити знання дітей про принципи збору й утилізації побутових відходів.

Завдання:

  • навчати сортувати побутові відходи;
  • формувати потребу дотримуватися чистоти в громадських місцях, удома, у дитячому садку;
  • розвивати вміння аналізувати екологічні проблеми, що стосуються переробки відходів;
  • виховувати акуратність, бережливе ставлення до дов­кілля.

Як виготовити

За основу ігрового поля візьміть аркуш цупкого картону або будь-який залишковий матеріал, непридатний для переробки. У центрі поля за допомогою безпечних матеріалів прикріпіть стрілку, яка обертатиметься на 360°. Підготуйте картки із зображеннями різних видів побутових відходів і два хрестики з липучками на звороті. Під стрілкою в центрі поля приклейте зображення сміттєвих контейнерів для збору паперу, металу, пластику та інших відходів. Підготуйте фішки, які отримуватимуть гравці за правильні відповіді.

Як грати

Базовий варіант. Гравці розкладають картки із зображенням побутових відходів і хрестики навколо стрілки. Ведучий крутить стрілку на полі. Гравець, черга якого «ходити», заплющує очі, трішки чекає й говорить «Стоп!». Ведучий зупиняє стрілку. Гравець розплющує очі й називає предмет, на який вказує стрілка. При цьому пояснює, з якого матеріалу він виготовлений та в який контейнер його слід викинути. За правильну відповідь гравець отримує фішку й забирає «сміття» з поля. Якщо стрілка показує на хрестик, гравець пропускає хід. Виграє той, хто збере найбільше фішок.

Ускладнення. Якщо стрілка потрапляє на хрестик, гравець називає будь-що з відходів, чого не представлено на полі, і визначає, у який контейнер це можна викинути. Якщо гравець помиляється, решта гравців отримують по додатковому ходу.

Наведемо чистоту

Мета: ознайомити дітей із поняттями «сортування побутових відходів», «вторинна переробка».

Завдання:

  • навчати визначати, із якого матеріалу виготовлені предмети, сортувати їх за категоріями;
  • розвивати вміння класифікувати предмети за характерними ознаками;
  • розширювати уявлення про те, як можна роз­в’я­за­ти деякі екологічні проблеми;
  • виховувати любов та бережливе ставлення до природи, відповідальність, акуратність, принциповість;
  • сприяти формуванню екологічної культури.

Як виготовити

Підготуйте 20 карток із зображеннями предметів, виготовлених із паперу, металу, пластику та інших матеріалів. Також візьміть чотири коробочки від будь-чого й пофарбуйте їх у синій, червоний, жовтий і зелений кольори. Коробочки мають бути такого розміру, щоб у них вміщалися картки. Виготовте фішки, які отримуватимуть гравці за правильні відповіді.

Як грати

Ігрова ситуація та рефлексія. Педагог розповідає дітям, що після вихідних у парках залишається багато сміття, й пропонує допомогти прибиральникам його зібрати. Відтак — розсортувати зібране в спеціальні різноколірні контейнери, встановлені в парку. Після гри діти обговорюють, як багато сміття може бути довкола, якщо люди не прибиратимуть за собою. Педагог пояснює, які побутові відходи можна переробляти та що з них зазвичай виготовляють.

Базовий варіант. У грі беруть участь чотири учасники. Кожен із них обирає собі контейнер і відповідно до його кольору збирає в нього «побутові відходи»: папір — у синій, метал — у червоний, пластик — у жовтий, скло — у зелений. Перемагає той, хто найшвидше правильно виконає зав­дання.

Ускладнення. У грі беруть участь 4—5 учасників. Гравці отримують картки — зображенням вниз, і встановлюють черговість ходу. Перший гравець перевертає свою першу картку й називає, із якого матеріалу виготовлено зображений предмет і в який контейнер його потрібно викинути. За правильну відповідь отримує фішку. Далі гравці по черзі також роблять хід. Якщо якийсь гравець під час свого ходу відповідає неправильно, будь-хто з його суперників може швидко дати правильну відповідь. Той, хто зробить це першим, отримує фішку. Гравець, який відповів правильно поза чергою, зберігає за собою право ще одного ходу. Перемагає той, хто назбирає більше фішок. Періодично змінюйте картки.

Обери контейнер для сміття

Мета: ознайомити дітей із поняттями «сортування побутових відходів», «вторинна переробка».

Завдання:

  • вправляти визначати, із якого матеріалу виготовлені предмети, сортувати їх за категоріями;
  • розвивати вміння класифікувати предмети за характерними ознаками;
  • розширювати уявлення про те, як можна роз­в’я­за­ти деякі екологічні проблеми;
  • виховувати любов та бережливе ставлення до природи, відповідальність, акуратність, принциповість.

Як виготовити

Підготуйте декілька карток формату А4. Унизу кожної картки приклейте зображення чотирьох сміттєвих контейнерів — синього, червоного, жовтого й зеленого кольорів. Верхній простір карток заповніть картинками із зображенням різноманітного сміття, які розмістіть хаотично. Для того щоб картки можна було використовувати багаторазово, під час ігор вкладайте їх у пластикові файли або спеціальні ігровізори. Так діти маркером малюватимуть лінії не на папері, а на пластику, і після гри зможуть стерти їх губкою. Періодично змінюйте картки. Також виготуйте фішки, які гравці отримуватимуть за правильні відповіді.

Як грати

Базовий варіант. Діти отримують одну, дві або три картки й визначають, які види побутових відходів на них зображені. Потім вирішують, хто за ким робитиме хід. Далі по черзі називають: що зображено на картці, із якого матеріалу виготовлено ту чи ту річ і в який контейнер її потрібно викинути. При цьому маркером сполучають зображену річ із відповідним контейнером. Гравець, який помилився, стирає неправильну лінію і пропускає наступний хід. Перемагає той, хто першим виконає завдання.

Ускладнення. Діти виконують завдання — сполучають зображення сміття із контейнерами. Той, хто зробить це першим, отримує дві фішки, решта — по одній. Потім діти обмінюються картками й перевіряють одне одного. Гравець, який припустився помилок, повертає фішку в «банк». Гравець, який знайшов помилку, отримує додаткову фішку. Перемагає той, хто збере більше фішок.

Сортуй сміття — бережи довкілля

Мета: формувати вміння дотримуватися правил гри.

Завдання:

  • розширювати знання дітей про екологічну безпеку, основи раціонального природокористування;
  • формувати культуру сортування побутових відходів.

Як виготовити

Візьміть ватман — основу ігрового поля. Знайдіть і виріжте фото заводу й декількох вантажівок, бажано сміттєвозів. Зображення автівок приклейте з лівого боку поля — це буде паркування й старт гри. Зображення заводу приклейте з правого боку — це буде підприємство з переробки відходів і фініш гри. Підготуйте картинки із зображенням контейнерів для збору пластику, металу, паперу та інших відходів і фото, власне, самих відходів. Із ковпачків від зубної пасти, крему для рук, кулькової ручки виготуйте ігрові фішки.

Виріжте із кольорового паперу 54 круги однакового діаметру: 30 темно-зелених, 8 світло-зелених, 7 жовтих, 3 оранжевих і 6 червоних. Додатково підготуйте 4 оранжеві круги меншого діаметру. Із більших кружечків викладіть на ігровому полі доріжку, що вестиме від паркування до заводу. Порядок кольорів на доріжці має бути хаотичним. Маленькі оранжеві круги наклейте на темно-зелені — у чотирьох різних місцях. Відтак від комбінованих зелено-оранжевих кружків проведіть стрілки до кругів, розміщених на два «кроки» позаду. Також з’єднайте стрілками пари ближніх червоних кругів, спрямовуючи стрілку від того круга, що далі від фінішу, до того, що ближче. Можете додати на поле й інші стрілки, що урізноманітнюватимуть ходи гравців. Вільний простір навколо доріжки заповніть картинками із зображенням сміттєвих контейнерів.

Як грати

Базовий варіант. Гравці за допомогою ігрових фішок рухаються від старту до фінішу — роблять стільки кроків, скільки випало на кубику. Темно-зелені круги — основ­ні. Червоні круги дають змогу гравцям рухатися вперед за стрілкою до наступного червоного круга. Оранжеві круги змушують пропустити хід, а темно-зелені з оранжевою серединкою — переміститися назад за стрілкою. Жовті й світло-зелені круги утворюють петлі: якщо в кінці ходу гравець потрапляє на перший круг петлі, йому доведеться «ходити» по цій петлі до тих пір, поки число ходів на кубику не виведе його на темно-зелений круг. Перемагає той, хто першим дістанеться фінішу. Гравці дають зав­дання переможцю: назвати, які побутові відходи в який контейнер потрібно складати.

Ускладнення. На деякі з кругів діти кладуть картинки із зображеннями побутових відходів. Учасник, який потрапляє на круг із відходами, має сказати, у який сміттєвий бак ту чи ту річ потрібно викинути. Якщо помиляється, робить крок назад.

  1. Поле побутових відходів
  2. Наведемо чистоту
  3. Обери контейнер для сміття
  4. Сортуй сміття — бережи довкілля

Використані джерела: журнал «Вихователь-методист», №6, 2024 рік.

Олена Стаєнна, головний редактор журналу «Вихователь-методист дошкільного закладу», канд. пед. наук.