ЗАТВЕРДЖЕНО

                                                           Завідувач  ЗДО ______ Тетяна ПРАСОЛ

                              Дата  02.09. 2025 року

 

ПЛАН

 заходів, спрямованих на запобігання та протидію насильства

та жорстокого поводження у  ЗДО №50 «Світлофорчик»

на 2025/2026 навчальний рік

 

Мета: створення безпечного, вільного від насильства та жорстокого поводження освітнього простору, що сприятиме гармонійному розвитку особистості кожної дитини, її фізичному та психологічному благополуччю.

Завдання:

  1. Профілактика: підвищення рівня обізнаності всіх учасників освітнього процесу (дітей, батьків, педагогів) про види та форми насильства, його наслідки.
  2. Формування навичок: розвиток у дітей навичок безпечної поведінки, взаємоповаги, емпатії та мирного розв’язання конфліктів.
  3. Реагування: забезпечення механізму своєчасного виявлення, реагування та надання допомоги у випадках насильства.
  4. Співпраця: налагодження ефективної взаємодії з батьками та відповідними державними службами.

 

з/п

Зміст роботи

Термін

виконання

Відповідальні

Очікуваний результат

1. Організаційно-методичні заходи

1.1 Проведення наради при директору щодо організації роботи із запобігання проявів насильства та жорстокого поводження з дітьми. Серпень Завідувач,

вихователь-методист, практичний психолог

Розробка Положення та затвердження Плану заходів
1.2 Ознайомлення педагогічного колективу з нормативно-правовими актами щодо протидії насильству та жорстокого поводження з дітьми в освітньому середовищі Вересень Вихователь-методист, практичний психолог Підвищення юридичної грамотності педагогів
1.3 Створення та оновлення  «банку даних» для батьків і педагогів «Безпека дитини понад усе». Вересень Вихователь-методист, практичний психолог Постійний доступ до актуальної інформації
1.4 Діагностування рівня напруги, тривожності; спостереження за міжособистісною поведінкою; опитування (анкетування);психоло-гічна діагностика мікроклімату, згуртованості  колективу та емоційних станів усіх учасників освітнього процесу 1-2рази упродовж року Практичний психолог Позитивний мікроклімат у колективі
1.5 Забезпечення інформаційно-просвіт-ницької, профілактичної діяльності щодо   запобігання та протидії насильства та жорстокого поводження з дітьми. Створення розділу «Запобігання та протидія насильству та жорстокому поводженню з дітьми»на сайті ЗДО для розміщення нормативних та інформаційних документів Вересень

та упродовж року

 

 

 

 

 

Відповідальний за роботу сайту ЗДО

 

 

 

 

 

 

Прозорість та інформаційна відкритість ЗДО
1.6. Спостереження за психологічним мікрокліматом в  колективі ЗДО,  міжособистісною поведінкою Упродовж

року

Практичний психолог Позитивний мікроклімат у ЗДО
1.7. Забезпечення раннього виявлення та термінове повідомлення про випадки насильства та жорстокого поводження з дітьмив ЗДО. Складання банку даних дітей  «групи ризику» За потребою

 

 

 

 

 

Практичний психолог, вихователі

 

 

 

Наявність банку даних дітей «групи ризику» та позитивних результатів роботи
1.8 Підготовка методичних рекомен-дацій, тематичних буклетів, порадників  для педагогів:

-          – «Насилля у дитячому садку: міф чи реальність»

Січень

 

Вихователь-методист,

практичний психолог

Навчання та підвищення кваліфікації працівників
-      «Проблема насилля стосується кожного» Квітень
1.9. Розробка планування  Тижня правдитини Жовтень Вихователь-методист Динаміка досягнень дітей з проблеми «Знай свої права, дитино!»
1.10. Співбесіда з  вихователями за результатами діагностики дитячого колективу. Консультування з проблемних ситуацій За потребою

 

 

Практичний психолог, вихователі

 

Навчання та підвищення кваліфікації працівників
1.11. Інформування дітей, батьків або інших законних представників дитини, працівників ЗДО з питань унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми Упродовж року Практичний психолог, вихователь-методист Превентивні заходи
1.12. Виготовлення дидактичних ігор, складання алгоритмів, схем-моделей  на запобігання насилля та жорстокого поводження з дітьми в ЗДО. Упродовж

року

Вихователі Зміцнення осередку для роботи з дітьми
1.13. Здійснення моніторингу ефектив-ності виконання плану заходів, спрямованихна запобігання насилля та жорстокого поводження з дітьми в ЗДО. Травень Практичний психолог, вихователь-методист Звіт про результативність виконання заходів

2. Робота з вихованцями

2.1 Організація «Ранкових зустрічей»/  «Ранкового кола» для обговорення проблем, настрою та почуттів дітей. Щоденно

 

Вихователі

 

Створення довірливої атмосфери, вміння висловлювати свої почуття
2.2. Діагностика дітей «групи ризику» за допомогою тесту тривожності Р.Теммпл, В. Амен., М. Доркі, Галян І. М. Вересень Практичний психолог Динаміка досягнень у вирішенні проблем у дітей
2.3. Проведення дидактичних ігор:

-          «Права та обов’язки дітей»,

-          «Відкритий мікрофон»,

-          «Розумники й розумниці»,

-          «Лото настроїв»,

-          «Добери почуття»,

-          «Порівняй героїв казок», інші

Упродовж

року

Вихователі Створення картотеки ігор для роботи з дітьми
2.4. Запровадження «Скриньки добрих вчинків» для мотивації дітей до позитивної поведінки. Постійно Вихователі Заохочення до доброзичливих вчинків
2.5. Проведення циклу тематичних занять, бесід, ігор: «Я і мої друзі», «Добрі слова»,  «Правила дружби» тощо. Упродовж року Вихователі, практичний психолог Формування позитивної взаємодії та емпатії
2.6. Організація бесід з вихованцями на тему:

Періодично упродовж

року

 

Вихователі Дотримання дітьми загальних правил та правил групи, формування дружніх/ безконфліктних взаємовідносин
2.7. Організація тематичної розваги до Дня ненасильства «Мої  і твої права» Жовтень Вихователі,

музкерівники

Позитивна динаміка досягнень дітей
2.8. Читання та обговорення казок, де герої мають різні характери, зовнішність або походження, і де вони вчаться дружити та допомагати одне одному. Упродовж року Вихователі Позитивна динаміка досягнень дітей
2.9. Проведення Тематичного тижня «Знай свої права, дитино!» Грудень Вихователь-методист

вихователі

Позитивна динаміка досягнень дітей
2.10. Проведення лялькових вистав, перегляд мультфільмів з подальшим обговоренням на тему взаємо-допомоги та дружби. Упродовж року Музичні керівники, вихователі Розвиток емоційного інтелекту, усвідомлення цінності дружби
2.11. Міні-консультація «Як навчити дітей безпечної поведінки в Інтернеті» Лютий Практичний психолог Дотримання дітьми цифрової безпеки
2.12. Перегляд відеофільмів:

«Ні – насиллю!!!»; «Мені боляче!!!»; «Булінг- це може статися з кожним»

Упродовж

року

Вихователь-методист,

вихователі

Позитивна динаміка досягнень дітей
2.13. Робота з наочною ширмою «Права дитини» та в осередку «Знай свої права, дитино!» Квітень Вихователі Позитивна динаміка досягнень дітей
2.14. Спостереження за психологічним мікрокліматом в дитячому колективі,  міжособистісною поведінкою Упродовж

року

Практичний психолог Позитивний мікроклімат у групах

3. Робота з педагогічними працівниками

3.1. Проведення консультацій:

-       «Ознаки можливого насильства та жорстокого поводження з дитиною»

Вересень

 

Вихователь-методист

 

Навчання та підвищення кваліфікації працівників
-       Як забезпечити створення у ЗДО безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування) Жовтень Практичний психолог Навчання та підвищення кваліфікації працівників
3.2. Проведення онлайн-вебінару «Функції та обов’язки працівників ЗДО питань запобігання насильству та жорстокому поводженню з дітьми» Жовтень

 

Вихователь-методист,

практичний психолог

Реалізація норм Положенняпро запобігання та протидію насильству та жорстокому поводженню з дітьми у  ЗДО
3.3. Проведення семінару-практикуму для працівників ЗДО з проблеми «Запобігання та протидія булінгу» Листопад Вихователь-методист,

практичний психолог

Вміння розпізнавати та запобігати проявам булінгу, насильства та жорстокого поводження
3.4. Індивідуальні консультації для педагогів щодо роботи з «важкими» дітьми та розв’язання конфліктних ситуацій. Упродовж року Практичний психолог, вихователь-методист Покращення взаємодії з дітьми, надання психологічної підтримки
3.5. Розробка методичних рекомендацій для вихователів на тему «Формування толерантності та поваги у дитячому колективі». Грудень Вихователь-методист Забезпечення педагогів інструментарієм для роботи
3.6. Проведення онлайн-обговорення:

- «Покарання дитини: за і проти»;

- «Мобінг: чи може бути у дитячому садку?»

Лютий

 

 

 

Вихователь-

методист, практичний психолог

Навчання та підвищення кваліфікації працівників

4. Робота з батьками

4.1. Організація та проведення  тематичних онлайн-консультацій:

-      Цілодобові телефони довіри з питань допомоги жертвам насилля у ЗДО та сім’ї

-    Порядок подання та розгляду заяв про випадки усіх видів насильства та жорстокого поводження з дітьми у ЗДО;

-   Порядок реагування на доведені випадки насильства та жорстокого поводження з дітьми

Вересень

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Адміністрація ЗДО,

практичний психолог,

вихователі

 

 

 

Здійснення просвіти та обізнаність батьків
4.2. Проведення соціального патронажу дошкільників удома, виявлення неблагополучних родин Вересень, далі  упродовж

року за потребою

Практичний психолог,

вихователі

Здійснення просвіти батьків
4.3. Залучення батьків до консульта-тивного центру «Порадься з психологом» Упродовж

року

Практичний психолог Навчання та просвітництво батьків
4.4. Залучення батьків до святкових заходів:

- «Міжнародного дня миру»

- «Міжнародного Дня захисту дітей»;

- «Міжнародного Дня прав дитини»

 

 

21 вересня,

листопад,

грудень

Музичні керівники, вихователі

 

 

 

Ознайомлення батьків з політикою ЗДО щодо протидії насильству та їх участь у діяльності ЗДО
4.5. Виступ на загальних батьківських зборах на тему «Партнерство ЗДО та родини у питаннях психологічної підтримки дітей, запобігання та протидії насильства та жорстокого поводження». Жовтень Практичний психолог Ознайомлення батьків з політикою ЗДО щодо протидії насильству.
4.6. Розробка та поширення інформаційних буклетів «Ознаки насильства над дитиною» та «Куди звернутися за допомогою?». Жовтень Вихователь-методист, практичний психолог Інформування батьків про проблему та шляхи її вирішення
4.7. Підготовка пам’ятки для батьків:

-  «Насилля у сім’ї: міф чи реальність»

Листопад Вихователь-методист  

 

 

Інформування батьків про проблеми та шляхи їх вирішення

4.8. Проведення консультацій:

- «Насилля та його різновиди»;

Жовтень

 

Практичний психолог
- «Булінг у дитячому садку – міф чи реальність?» Грудень Вихователь- методист
-   «Жорстоке поводження з дітьми вдома» Січень Вихователі
-   «Моральне знущання батьків над дитиною» Березень Вихователь-методист, вихователі
4.9. Проведення онлайн-вебінару або батьківського лекторію «Емоційний інтелект дитини: як допомогти їй розпізнавати та керувати своїми емоціями». Лютий Практичний психолог Надання практичних порад щодо формування емоційного інтелекту дитини

5. Взаємодія з суб’єктами соціального захисту

5.1. Налагодження співпраці та обмін контактами з органами поліції, службою у справах дітей, центром соціальних служб.

 

Вересень Практичний психолог, вихователь-методист Створення ефективної системи реагування у кризових ситуаціях
5.2. Надання інформації до відповідних служб у разі виявлення фактів насильства, відповідно до чинного законодавства. Негайно Директор,

вихователь-методист

Забезпечення захисту прав дитини

6. Моніторинг та оцінка

6.1. Проведення анонімного анкетування серед дітей, педагогів та батьків «Чи почувається дитина у безпеці під час перебування в садочку». Грудень Практичний психолог Визначення рівня обізнаності та потреб
6.2. Аналіз ефективності проведених заходів та внесення корективів до річного плану роботи. Травень Вихователь-методист, практичний психолог Оцінка результатів та планування подальшої роботи