Обов’язкова документація вихователя: яка і скільки
Перелік документів, відповідальність за формування й зберігання яких несе вихователь, містить лише п’ять позицій1:
1 Див. додаток 1 до Примірної інструкції з діловодства у дошкільних навчальних закладах, затвердженої наказом Мінмолодьспорту України від 01.10.2012 № 1059.
- план роботи;
- журнал обліку щоденного відвідування дітьми групи;
- книга відомостей про дітей та їхніх батьків;
- листок здоров’я дітей;
- картотека дидактичних ігор, методичних розробок (конспекти різних видів роботи з дітьми тощо).
План роботи
Роботу педагогічних працівників регламентує календарний план. Це основний документ вихователя, який складають на місяць, 1-2 тижні або декілька днів. Затверджує його педагогічна рада дошкільного закладу, враховуючи досвід роботи вихователя, обізнаність з вимогами програми тощо2.
2 Див. лист МОН України «Планування роботи в дошкільних навчальних закладах» від 03.07.2009 № 1/9-455.
Під час календарного планування важливо дотримуйтеся такихпринципів, як-от:
- послідовність під час викладення матеріалу;
- чіткість поставлених завдань;
- відповідність форм роботи віковим та індивідуальним особливостям дітей;
- різноманітність видів діяльності.
У першій половині дня намагайтеся не перевантажувати дітей організованими формами діяльності, тобто заняттями. Натомість рівномірно розподіляйте види активності за основними освітніми лініями впродовж дня залежно від бажань та інтересів дітей.
Передбачте в плані освітньої роботи різні види дитячої діяльності, як організованої педагогом, так і самостійної. Приміром, заплануйте продуктивну працю, художню діяльність, гру, спілкування тощо. Із новачками або дітьми, які часто хворіють, доцільно проводити індивідуальну роботу. Аби її спланувати, створіть журнал, у якому занотовуйте результати спостережень за дітьми.
На початку кожного місяця додавайте до календарного плану комплекс ранкової гімнастики на два тижні, з ускладненням на другий тиждень; гігієнічну гімнастику, роботу з батьками, а за потреби й інші форми роботи.
Не бійтеся під час планування проявляти творчість й ініціативу, утім враховуйте сучасні особливості розвитку дітей дошкільного віку. |
Планувати освітню роботу з дітьми можна довільно. Приміром, розробити календарний план у вигляді сітки, зробити його повністю текстовим або комбінованим. Складати план можна за такими ознаками:
- режимними моментами з урахуванням видів діяльності та освітніх ліній;
- видами діяльності — ігрова, трудова, комунікативна, пізнавальна, рухова, навчальна — з урахуванням усіх освітніх ліній;
- інтегрованими блоками — розв’язувати завдання художньо-естетичного, соціально-морального, мовленнєвого розвитку під час різних видів діяльності; окремо в такому разі слід запланувати завдання і види роботи з фізичної культури й музики;
- освітніми лініями — кожного дня домінує одна лінія під час взаємодії з іншими з урахуванням змісту всіх видів діяльності тощо.
Рекомендації щодо змістового наповнення освітньої роботи в дошкільному закладі містять такінормативно-правові документи:
- наказ МОН України «Про затвердження гранично допустимого навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах різних типів та форм власності» від 20.04.2015 № 446
- інструктивно-методичні рекомендації «Про організацію роботи з музичного виховання дітей у дошкільних навчальних закладах», викладені в листі МОН України від 02.09.2016 № 1/9-454
- інструктивно-методичні рекомендації «Про організацію фізкультурно-оздоровчої роботи у дошкільних навчальних закладах», викладені в листі МОН України від 02.09.2016 № 1/9-456
- інструктивно-методичні рекомендації «Про організацію освітньої роботи в дошкільних навчальних закладах у 2017/2018 навчальному році», викладені в листі МОН України від 13.06.2017 № 1/9-322
- лист МОН «Про Перелік навчальної літератури, рекомендованої Міністерством освіти і науки України для використання у дошкільних навчальних закладах у 2017/2018 навчальному році» від 17.08.2017 № 1/11-8268
Під час планування освітньої роботи використовуйте блочно-тематичний принцип. В його основі — інтегрований підхід до організації життєдіяльності дітей. Цей принцип забезпечує змістову цілісність, системність, послідовність, ускладнення й повторення програмового матеріалу.
На тривалий період, як-от тиждень чи місяць, планувати освітню роботу з дітьми так, аби переважала одна освітня лінія, не раціонально. Адже це не забезпечує цілісного, системного підходу до життєдіяльності дітей. |
Перспективні плани розробляють здебільшого у формі сіток.
Обов’язковою умовою під час планування освітньої роботи з дітьми є участь обох вихователів групи. Роботу музичних керівників, інструкторів з фізкультури, вихователів з образотворчої діяльності й інших педагогічних працівників планують окремо для кожної вікової групи. Ці плани узгоджує вихователь-методист.
Календарне планування освітньої роботи у літній період вихователі здійснюють на тих самих підставах і за такими ж вимогами, що й упродовж усього навчального року. Календарному плануванню на щодень передує перспективне планування комплексів ранкової гімнастики та гімнастики після денного сну, загартувальних заходів із зазначенням назв процедур і норм загартування, форм взаємодії з батьками3.
3 Див. інструктивно-методичні рекомендації «Організація роботи в дошкільних
навчальних закладах у літній період», викладені
в листі Мінмолодьспорту України від 16.03.2012 № 1/9-198.
Журнал обліку щоденного відвідування дітьми групи
До переліку обов’язкової документації вихователя дошкільного закладу належить і журнал обліку щоденного відвідування дітьми групи (далі — журнал). У ньому, окрім обліку щоденного відвідування й обліку загартовувальних процедур, занотовують відомості про звуковимову дітей. Ці дані отримують під час обстежень, які проводять двічі на рік за участю логопеда.
Журнал ведуть у кожній віковій групі окремо. Відповідальність за ведення журналу несе персонально вихователь групи. Щоденно він підсумовує дані про відвідування дітьми групи.
Оскільки журнал є фінансовим документом, обов’язково прошнуруйте його. Відтак передайте завідувачу дошкільного закладу, аби він затвердив документ підписом і печаткою на останній сторінці із зазначенням загальної кількості сторінок. |
Книга відомостей про дітей та їхніх батьків
Книга відомостей про дітей та їхніх батьків — ще один документ, за ведення якого відповідає вихователь дошкільного закладу. Її оформлюють у табличній формі (табл. 1).
Таблиця 1
Книга відомостей про дітей та їхніх батьків
№ з/п | Прізвище та ім’я дитини | ПІБ батьків або осіб, які їх замінюють | Місце роботи | Посада | Номери телефонів | Адреса проживання, номер телефону |
1. | имт | |||||
2. | ||||||
… | ||||||
Зауважте, що батьки мають право не надати інформацію про місця роботи й займані посади тощо4. Адже такі дані конфіденційні й за бажанням батьків їх не вносять до книги відомостей або просто не розголошують. Доцільно лише, щоб батьки вказалиномери телефонів, за якими вихователь зможе зв’язатися з ними в разі нагальної потреби, приміром, якщо дитина захворіла абощо.
4 Див. Закон України «Про захист персональних даних» від 01.06.2010 № 2297-VI.
Листок здоров’я дітей
Листок здоров’я дітей (далі — листок здоров’я) заповнює вихователь у кожній віковій групі за результатами обстеження дошкільників лікарем і даними антропометричних вимірювань. У жодному нормативно-правовому документі не визначено форму його ведення. Утім, як свідчить досвід і аналіз нормативно-правових документів, найдоцільніше вносити до листка здоров’я такі дані, як-от:
- прізвище й ім’я дитини;
- дата народження;
- група здоров’я;
- група з фізкультури;
- діагноз;
- зріст і вага;
- група й колір маркування меблів.
Ця інформація необхідна, аби вихователь мав змогу здійснювати індивідуальний підхід до кожної дитини під час фізкультурно-оздоровчої роботи впродовж дня.
На прохання батьків або осіб, які їх замінюють, можете розмістити листок здоров’я в батьківському куточку групи. Однак у такому разі змініть форму документа, а саме видаліть з нього дані про групи здоров’я й діагнози вихованців. Позаяк ця інформація конфіденційна й розголошенню не підлягає. Шаблони листків здоров’я для внутрішнього використання вихователем і для розміщення в батьківському куточку подано в Таблицях 2, 3 відповідно.
Таблиця 2
Листок здоров’я дітей групи № … за станом на 20 р.
№ з/п | Прізвище та ім’я дитини | Дата народження | Група здоров’я | Група з фізкультури | Діагноз | Зріст/Вага | Група меблів | Колір маркування меблів |
1. | ||||||||
2. | ||||||||
… |
Таблиця 3
Листок здоров’я дітей групи № … «…..» за станом на 20 р.
№ з/п | Прізвище та ім’я дитини | Зріст | Вага | Дані за попередній період | Група меблів | Колір маркування меблів | Зріст | Вага |
1. | ||||||||
2. | ||||||||
… |
Оновлену інформацію про розміри столів і стільців для дітей дошкільного віку можна знайти в додатку 3 Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів, затвердженого наказом МОЗ України від 24.03.2016 № 234. |
Картотека дидактичних ігор і методичних розробок
Картотеку дидактичних ігор і методичних розробок (конспекти різних видів роботи з дітьми) (далі — картотека) складають, аби заощадити час вихователя на пошук необхідного матеріалу в доробку кожного педагога. Картотеку можна систематизувати за такими критеріями:
- алфавітом;
- розділами освітньої програми;
- галузями знань;
- освітніми лініями;
- темами.
Деякі шаблони оформлення картотеки подано в Таблицях 4, 5.
Таблиця 4
№ з/п | Розділ програми | Назва дидактичної гри (вправи)/ конспект методичної розробки | Кількість задіяних дітей | Місце використання (на занятті чи у повсякденні) | Примітки |
1. | |||||
2. | |||||
… |
Таблиця 5
№ з/п | Назва дидактичної гри (вправи) | Варіативність у використанні (мета використання) | Кількість задіяних дітей | Місце використання (на занятті чи у повсякденні) | Примітки |
1. | |||||
2. | |||||
… |
Отже, якщо правильно заповнювати лише обов’язкові документи, ви зможете уникнути рутинної паперової роботи і якомога більше часу присвячувати дітям.
Олена КОВАЛЕНКО
доцент кафедри дошкільної освіти Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка, канд. пед. наук
Журнал «Вихователь-методист» №9, 2017 рік, с.22-26.