«СПІЛКУВАННЯ З ДИТИНОЮ: ЗАВДАННЯ ДЛЯ ДОРОСЛИХ»
Консультація для батьків та педагогів
Як навчити дитину висловлювати свої думки, слухати та сприймати думки інших? Відповіді на ці запитання нерідко непокоять батьків та педагогів, адже комунікативні вміння дитини дають їй смогу формувати адекватну самооцінку правильно ставитися до начальної діяльності.
Спілкуючись з дорослими, дитина пізнає світ, який її оточує, в усьому його розмаїтті — предметах, природі, людях та їхніх взаєминах. Тобто завдяки спілкуванню розвивається не лише комунікативно-мовленнєва сфера дитини, а й пізнавальна, емоційна, вольова; особистість дитини в цілому. Отже, спілкування з дитиною є тим аспектом, що забезпечує цілісний підхід до її розвитку.
Спілкування об’єднує всі можливі сфери (побутову, ігрову, пізнавальну, практичну тощо) взаємодії дорослих із дитиною і розуміння її:
- Ø дій, як практичних, так і пізнавальних;
- Ø реакцій на певний вплив дорослих;
- Ø емоційних станів та ставлення до будь-чого;
- висловлювань.
Досвід спілкування дитини з дорослими
Якщо послухати, як спілкуються між собою дошкільники, можна помітити одну характерну особливість: вони більше намагаються висловитися самі, ніж почути інших. Проте висловлювати навіть власні думки вміє і прагне далеко не кожна дитина. Тому так важливо навчити дитину дошкільного віку чітко формулювати й висловлювати свою думку, а також розуміти та сприймати думки та погляди інших.
Завдання навчити дитину висловлювати власні думки та вислуховувати інших спершу може видатися цілком простими та зрозумілими. Проте і батькам, і педагогам є чому повчитися.
Спілкування з батьками
Якщо звернути увагу на те, як здебільшого батьки ставляться до своєї дитини, то очевидним стає, що процес спілкування зводиться переважно до постановки завдань та контролю за їх виконанням («Ти вдягся? А колготки? Ми ж запізнюємося в дитячий садок! Ти їв?»).
Іноді батьки ставлять запитання, на які дитина може дати розгорнуту відповідь, наприклад: «Що було в дитячому садку? Про що тидивився мультик? Як ти гадаєш, чому небо блакитне?» тощо. Та якщо, з погляду дорослих, дитина думає надто довго чи відповідає неправильно — вони одразу перебивають її та починають говорити самі. Опісля звучить риторичне запитання: «Зрозумів(ла)?». Звісно, дитина киває на знак згоди. Однак, якщо запитати її, що саме вона зрозуміла, з’ясується, що її сприймання «відключилося» десь на 20-й секунді батьківського монологу.
Спілкування з педагогами
Як не дивно, в дошкільному навчальному закладі в педагога буває більше часу та можливостей спілкуватися з дитиною, яка сама й підходить до нього, запитує про щось або висловлює свої міркування, — головне для дитини, аби був зацікавлений слухач. Часто педагоги будь-яку спільну діяльність з дітьми перетворюють на «дискусійний клуб». Наприклад, малюючи білку, запитують: «Як ви гадаєте, чому вона влітку руда, а взимку сіра?». І якщо всі починають говорити одночасно, педагог вводить правило, якого дотримується і сам: висловлюватися потрібно по черзі. Щоб не казала дитина, дорослий може уточнювати («Ти маєш на увазі…?») та узагальнювати («Тобто…»). І обов’язково має підкреслити, що думка дитини цікава.
Аби інші діти в групі не знудилися, потрібно приділяти одній дитині не більше 2-5 хвилин. Наостанок обов’язково необхідно узагальнити почуте. Якщо дитина перейшла на іншу тему — зазначити: «Це також цікаво, і наступного разу ми поговоримо про це, а зараз все-таки про білок». Однак якщо мета педагога — розговорити дітей для спілкування на різні теми, то можна залучити до бесіди й інших реплікою: «Дякую, ти дуже цікаво розповідала. Я бачу, Петрик та Оленка теж хочуть щось додати — давай передамо слово комусь із них».
Якщо думки дітей дуже відрізняються від загальноприйнятих, наприклад: «Це Дід Мороз взимку білок фарбує» або «Це татко-білка своїй сім’ї нові шубки купує», — то можна навести думки вчених із цього приводу. Та не варто казати: «Ти щойно сказав дурницю, насправді правильно так…». Потрібно зазначити, що думка вчених така ж цінна, як і думка дитини.
У дискусіях дитина вчиться правил спілкування: прийняття певних поглядів, важливості того, що було висловлено. Вона починає відчувати, що її думки справді цікаві для дорослих та однолітків. І це закладає основу адекватної самооцінки дитини та віри в себе, можливість надалі сміливо розмірковувати та висловлювати власні ідеї.
І навпаки: постійні «окрики» дорослих, знецінення думок дітей, нестача часу для того, щоб дослухати їх до кінця, провокує у дітей появу заниженої самооцінки, страху перед висловлюванням власних міркувань спочатку мамі з татом, потім педагогам, згодом керівництву. А іноді й друзям.
Як спілкуватися з дитиною?
Чи завжди дорослі досягають цілей у взаємодії з дитиною? Прикро, та спілкування не завжди має конструктивний характер.
Близьким дорослим варто пам’ятати, що, вибудовуючи процес спілкування, необхідно думати не тільки про те, що вони говорять, але й як вони це роблять. Діти зазвичай пропускають повз вуха зауваження, але дуже чутливо реагують на тон, яким їх було сказано. Інтонаційне забарвлення висловлювань дорослих, їхній емоційний тон дитина пам’ятає доволі довго. А власні переживання щодо цього коригують не лише її настрій і реакції, а й відображаються у поведінці дитини впродовж певного часу. Тому близьким дорослим не варто дорікати за неслухняність, вередливість, впертість дитини, а звертати увагу на тон власних звернень до неї, який здебільшого і провокує саме таку поведінку дитини.
Віра дорослих у дитину, їхня впевненість — абсолютна впевненість — в її силах, можливостях, вміннях, здібностях і здатностях породжує і власну впевненість дитини в свої сили, віру в свої можливості. За висловом відомого російського психолога Тетяни Марцинковської, для того щоб дитина повірила в себе, в неї мають повірити дорослі. Батьківський оптимізм, позитивно-емоційна налаштованість щодо процесу й результату діяльності дитини окрилює її, надихає і забезпечує відчуття успіху.
Відчуття власного успіху, пережите й прожите в дитинстві, формує певний емоційний ресурс, який в майбутньому допоможе дитині долати труднощі й перешкоди на шляху до досягнення мети. Дитині має бути знайоме почуття задоволеності результатами своєї діяльності. Відчуття успішності ґрунтується на вірі у свої можливості, на достатній кількості успішних дій. Успіх викликає і в зазвичай пасивних дітей більш або менш значне підвищення активності, неуспіх — зниження активності навіть у відносно активних дітей.
Елементарним забезпеченням проживання дитиною своєї успішності є батьківська похвала й підтримка дитячих зусиль. Особливої уваги з боку дорослих потребує спроба дитини щось зробити самостійно, адже саме спроба щось зробити має бути підтримана та схвалена. Похвалити дитину, її дії треба одразу: «тут і тепер». У жодному разі не можна бути байдужими до дитячих звернень з приводу оцінення — для дитини це є життєво необхідним, від цього залежить подальше розгортання її взаємин із дорослими, її ставлення до світу, сприйняття себе в ньому. Тому не варто відсторонюватися від дитячих звернень та очікувань, ігнорувати їх.
Схвалення є необхідністю для дитини раннього, дошкільного, шкільного (і не лише молодшого) віку.
На жаль, дорослі виражають своє позитивне ставлення до дитини та її діяльності вкрай обмежено — зазвичай найбільш поширеними словами схвалення є «молодець» і «дуже добре», тож їм варто працювати над урізноманітненням свого словникового запасу.
Як зробити зауваження, не образивши дитину?
Інколи виникають ситуації, що вимагають від дорослих засудження дій дитини. У такому разі їм варто скористатися правилом: засуджувати можна лише вчинок дитини, а не саму дитину. Наприклад: «Я дуже засмучена твоєю поведінкою», «Я ніколи не думала, що такий хороший хлопчик може так погано вчинити» тощо. За таких умов дитина переживає розчарування, але дорослі підтверджують свою любов до неї, впевненість в тому, що вона хороша, добра.
Також дорослим варто пам’ятати, що дитина лише вчиться, вона все робить вперше. А тому помилки під час виконання завдань неминучі, й дитині не завжди вдається бути акуратною. Отже, батьки та педагоги мають вміти висловлювати зауваження.
Часто батьки не одразу помічають, що щось зроблено не так, і в ліпшому разі спокійно кажуть, а в гіршому — вказують на це, прикрикуючи. Пізніше в школі й аркуші з зошита можуть повидирати. Якщо таку тактику використовувати регулярно, то рано чи пізно дитина може перестати відчувати, що її люблять, а також втратити надію на успішність. У неї може скластися враження, що вона — «невмійка», яка завжди все робить не так. Аби критичні зауваження дорослих були конструктивними, потрібно:
- обов’язково починати з того, що вийшло. Бажано, щоб дитина уважно подивилася, наприклад, на свій ряд каліграфічних гачечків і знайшла ті, що найбільше схожі на зразок. Якщо вона каже, що все прекрасно чи, навпаки, що все не так — дорослому потрібно спокійно вказати на те, що на його думку, не вийшло, і пояснити, чому;
- віднайти те, що вийшло «так собі», або те, над чим ще варто попрацювати;
- визначити план дій. Наприклад: треба написати рядок гачечків, тож це можна зробити так: сьогодні писати, доки гачечки виходять гарними (5-7 шт), а завтра те, що залишилося; або спочатку виписати важливий елемент, який виходить найгірше; або залишити письмо, відпочити, виконати якесь інше завдання, а згодом продовжити. Потрібно брати до уваги стан дитини, ступінь її втоми, включеності в роботу тощо.
Розвинені комунікативні вміння дитини як
передумова її успішності в навчанні
Дозрівання структур головного мозку та зміни в потребі бути успішним — чинники, що й визначатимуть результативність навчання вже молодшого школяра.
Важливі зміни в розвитку дитини дошкільного віку пов’язані з дозріванням структур головного мозку та мієлінізацією нервових волокон.
Дозрівання мозкових структур сприяє розвиткові півкульних зв’язків, що призводить до більш активного включення в життєдіяльність лівої півкулі, яка відповідає за: причинно-наслідкові зв’язки; увагу до дрібних деталей; розділення цілого на частини. Мієлінізація нервових волокон забезпечує швидкість та чіткість проведення збудження, а отже, в дитини збільшується концентрація уваги, точність і скоординованість її рухів.
Батькам важливо прислухатися до думок педагогів та практичних психологів дитячого садка. Якщо вони рекомендують відвідати фахівців (неврологів, дефектологів, нейропсихологіє) — ліпше зробити це якомога раніше. Багато хто сподівається, що в школі все «випарується» саме собою. Як показує практика, цього не стається, навпаки: проблеми не зникають, а поглиблюються. Дітям із неврологічними труднощами чи незрілістю структур головного мозку складно навчатися. Для них найліпшим варіантом підготовки до школи є робота з нейропсихологом. Нейропсихологічна корекція сприяє формуванню усіх важливих нервових зв’язків між різними структурами головного мозку. І тоді в школу дитина йде функціонально готовою і відповідно стикається з меншою кількістю проблем.
У старшому дошкільному віці дитина починає ліпше контролювати свою поведінку. Починає старанно дотримуватися правил в іграх, настільних чи рухливих, на відмінну від придумування правил або їх зміни безпосередньо під час гри — на попередньому віковому етапі.
Розвиток довільності зміщує акценти й у ставленні дитини до оцінювання її дорослими. Тепер дитина прагне не просто чогось навчитися, а володіти цим вмінням досконало. Вона прагне опанувати навички. Їй уже недостатньо намалювати картинку, написати літеру, вдарити по м’ячу. Вона підходить до дорослих і запитує: правильно зробила чи ні? І якщо батьки чи педагоги за звичкою, практично не дивлячись, кажуть: «Все добре», — дитина старшого дошкільного віку здебільшого засмучується або сердиться. Тому що щиро прагне зрозуміти, що їй вдається, а що ні.
Вік 6-7 років – перехідний від ігрової діяльності до навчальної. Саме тому й не рекомендують віддавати дитину до школи надто рано. Ліпше дочекатися того моменту, коли вона справді захоче гратися в ігри за правилами та виконувати завдання. Звісно, під час підготовки до школи й надалі є важливим ігрове та емоційно приємне подання інформації. Бажано з мінімальними домашніми завданнями. Адже надмірна складність, нудьга та неуспішність можуть взагалі відбити бажання дитини ходити до школи.
Увесь процес навчання (побутового, соціального чи шкільного)
схожий на підйом сходами багатоповерхового будинку. Коли дитину вчать звертати увагу насамперед на те, з чим вона впоралася, — у неї з’являється привід пишатися собою. У такому разі під її ногами буде не прірва постійного неуспіху, а пристойна кількість пройдених сходинок. Звичайно, щоб потрапити на горішні поверхи, потрібно ще потрудитися, але якщо частину шляху подолано, то дитина
здатна на цей підйом.