Ігри для дітей
Ігри для дітей старшого дошкільного віку
Гра «Компліменти»
Сидячи в колі, усі беруться за руки. Дивлячись в очі сусіду, треба сказати йому кілька добрих слів, за щось похвалити. Приймаючий киває головою і говорить: «Спасибі, мені дуже приємно!» Потім він дарує комплімент своєму сусіду. Вправа проводиться по колу.
Попередження:
1. Деякі діти не можуть сказати комплімент, їм необхідно допомогти. Можна замість похвали просто сказати «смачне», «солодке», «квіткове», «молочне» слово.
2. Якщо дитина затрудняється зробити комплімент, не чекайте, коли засумує його сусід, скажіть комплімент самі.
Вправа «Мені подобається в тобі…»
Гра починається зі слів: «Мені подобається в тобі…». Дитина говорить цю фразу всім учасникам гри, дітям і дорослим. Інші учасники також говорять комплімент всім іншим, намагаючись, щоб ці компліменти були різними. Після вправи бажано обговорити, що почували учасники, що несподіваного вони про себе довідалися, чи сподобалося їм говорити компліменти. Вправа допомагає дитині побачити свої позитивні сторони, відчути, що приймається і цінується іншими дітьми.
Гра «Опиши друга»
Розвиток уваги й уміння описувати те, що бачив, продовження знайомства.
Вправа виконується в парах (одночасно всіма учасниками).
Діти стоять спиною один до одного і по черзі описують зачіску, одяг і особу свого партнера. Потім опис порівнюється з оригіналом і робиться висновок про те, наскільки дитина була точна.
Гра «Знайди пару»
Розвиток сензитивності і співвіднесення тактильних образів.
Ведучий сидить на стільці в дальньому кутку кімнати у розслабленому стані із закритими очима. Одна людина з групи підходить до ведучого і протягує йому в руки свою одну руку. Дитина, що водить, уважно досліджує її з закритими очима. Як тільки ведучий вважає, що він досить добре запам’ятав руку, він говорить: «Все». Тоді всі учасники групи одночасно протягують йому свої руки і ведучий намагається знайти серед цієї безлічі рук саме ту руку, що йому хтось подавав спочатку.
Звичайно, виконуючи це завдання, діти, торкають почергово рук товаришів, говорять «не та», відсувають руку, яка не відповідає сформованому тактильному образу.
Гра «Що змінилося»
Розвиток уваги і спостережливості, необхідних для ефективного спілкування.
Кожна дитина по черзі стає ведучим. Ведучий виходить з кімнати. За цей час у групі робиться кілька змін в одязі, зачісці дітей, можна пересісти на інше місце (але не більше двох-трьох змін; усі зміни повинні бути видимими).
Завдання ведучого правильно помітити зміни, які сталися.
Гра «Прояви увагу до іншого»
Діти стають у коло і по черзі говорять що-небудь позитивне одному з учасників гри. Знаками поваги можуть відзначатися особистісні якості, зовнішність, уміння, манера поводження і т.п. У відповідь дитина говорить: «Спасибі, я теж думаю, що я…»
(повторює сказане йому, а потім він підкріплює сказане ще однією похвалою у свою адресу: «А ще я думаю, що я…»).
Гра учить дітей виражати своє позитивне ставлення до інших людей, учить робити і приймати знаки поваги.
Ігри на вербальну та безпредметну взаємодію
Гра «Життя у лісі»
Психолог (сідає на килим, розсаджуючи навколо себе дітей). Уявіть собі, що ви опинилися у лісі і говорите різними мовами. Але вам треба якось спілкуватися між собою. Як це зробити? Як запитати про що-небудь, як виявити своє доброзичливе ставлення, не кажучи ні слова? Щоб запитати, як справи, ляскаємо своєю долонею по долоні товариша (показ). Щоб відповісти, що все добре, нахиляємо голову до його плеча; хочемо виявити дружбу і любов — ласкаво гладимо по голові (показ). Готові? Тоді почали. Зараз ранній ранок, виглянуло сонечко, ви тільки що прокинулися…
Подальший хід гри психолог розвертає довільно, стежачи за тим, щоб діти не розмовляли між собою.
Гра «Мурахи»
Психолог (розсадивши дітей навколо себе). Чи доводилось кому-небудь із вас бачити в лісі мурашник, усередині якого день і ніч вирує життя? Ніхто з мурах не сидить без справи, кожний зайнятий: хтось тягає голки для зміцнення житла, хтось готує обід, хтось виховує дітей. І так усю весну і все літо. А пізньої осені, коли стає холодно, мурашки збираються разом, щоб заснути у своєму теплому будиночку. Вони сплять так міцно, що їм не страшні ні сніг, ні заметіль, ні морози. Мурашник прокидається з настанням весни, коли перші теплі сонячні промені починають пробиватися крізь товстий шар голок. Але перш ніж почати звичне трудове життя, мурашки влаштовують величезний банкет. У мене така пропозиція: зіграємо роль мурашок у радісний день свята. Покажемо, як вони вітають один одного, радіючи приходу весни, як розповідають про те, що їм снилося всю зиму. Тільки не забуваймо, що розмовляти мурахи не вміють. Тому будемо спілкуватися жестами.
Психолог і діти розігрують пантомімою і діями прослухану розповідь, закінчуючи її хороводом і танцями.
Гра «Добрі ельфа»
Психолог (сідає на килим, розсаджуючи дітей навколо себе). Колись давним-давно люди, борючись за виживання, змушені були працювати і вдень, і вночі. Звичайно, вони дуже утомлювалися. Пожаліли їх добрі ельфи. З настанням ночі вони стали прилітати до людей і, ніжно погладжуючи їх, ласкаво заколисувати добрими словами. І люди засипали. А ранком, повні сил, з подвоєною енергією бралися за роботу.
Зараз ми з вами розіграємо ролі древніх людей і добрих ельфів. Ті, хто сидить по праву руку від мене, виконають ролі цих трудівників, а ті, хто по ліву, — ельфів. Потім ми поміняємося ролями. Отже, настала ніч. Знемагаючи від утоми, люди продовжують працювати, а добрі ельфи прилітають і заколисують їх…
Розігрується безсловесна взаємодія.
Гра «Театр тіней»
Психолог. Чи звертали ви увагу на те, як у яскравий сонячний день за вами невідступно слідує власна тінь, у точності повторюючи, копіюючи усі ваші рухи? Гуляєте ви, чи бігаєте, чи стрибаєте — вона увесь час з вами. А якщо ви з кимсь йдете або граєте, то ваша тінь, наче подружившись з тінню вашого супутника, знов-таки в точності усе повторює, але не розмовляючи, не промовляючи жодного звуку. Вона усе робить безшумно. Уявімо собі, що ми — наші тіні. Погуляємо по кімнаті, подивимося один на одного, спробуємо один з одним поспілкуватися, а потім разом що-небудь побудуємо з уявних кубиків. Але як? Будемо рухатися тихо, не видаючи жодного звуку. Отже, почали!
Разом з дорослим діти мовчки пересуваються по кімнаті, дивляться один на одного, вітаються за руку. Потім за прикладом вихователя будують з уявних кубиків вежу. Успіх гри залежить від фантазії психолога.
Гра «Ожилі іграшки»
Психолог (сідає на килим, розсаджуючи дітей навколо себе). Вам, напевно, розповідали або читали казки про те, як оживають уночі іграшки. Закрийте, будь ласка, очі і уявіть свою улюблену іграшку, уявіть, що вона, прокинувшись, робить уночі. Уявили? Тоді пропоную вам виконати роль улюбленої іграшки і познайомитися з іншими іграшками. Тільки знов-таки всі наші дії виконуємо мовчки, щоб не розбудити старших. А після гри спробуємо відгадати, хто яку іграшку зображував. На завершення гри діти на прохання психолога розповідають, хто кого зображував. Якщо хто-небудь затрудняється, дорослий пропонує ще раз показати свою іграшку.
Гра «Загальне коло»
Психолог (зібравши дітей навколо себе). Щоб я могла вас бачити і щоб ви могли бачити мене й один одного, сядьте, будь ласка, на килим, утворивши коло. А тепер привітаємося очима. Я перша привітаюся з кожним з вас, дивлячись йому в очі. Злегка кивнувши головою, доторкнуся до плеча свого сусіда. Точно так само кожний з вас поглядом і посмішкою буде вітати своїх товаришів.
Бажано, щоб діти уникали словесних вітань. Основна ігрова задача — зосередити увагу на партнері. Однак, якщо хтось захоче щось сказати іншому, психолог не перешкоджає.
Гра «Переходи»
Гравці розсаджуються на стільцях, утворивши півколо.
Хід гри. Психолог, звертаючись до учасників гри, пропонує спочатку уважно подивитися один на одного, особливу увагу звернувши на колір волосся партнерів. Потім — помінятися місцями так, щоб крайнім праворуч виявився партнер, у якого найсвітліше волосся, поруч з ним — у кого темніше і т.д. Крайнім ліворуч гравці повинні посадити того, у кого найтемніше волосся. Основна умова гри — ніяких гучних обговорень. По ходу гри психолог допомагає дітям — підходить до усіх, пояснює, розсаджує, погладжує по голові.
Гра «Знайди пари»
Гра нагадує попередню. Тільки цього разу діти підшуковують собі пари за кольором очей. Якщо завдання викликає в когось затруднення, він може звернутися за допомогою до товаришів або психолога, може підійти з партнером до дзеркала і порівняти колір очей. Зрозуміло, повного збігу тут бути не може. Задача, поставлена психологом перед дітьми, полягає в тому, щоб підкреслити зовнішню подібність. Подальший хід гри: за пропозицією дорослого діти вирішують, що вони будуть робити вдвох — грати, малювати або займатися конструюванням.
Гра «Де ми були, ми не скажемо, а що робили – покажемо»
Правила гри. Діти утворюють невеликі групи (четверо-п’ятеро дітей). Домовившись за допомогою психолога, яку дію вони будуть представляти (умивання, малювання, збір ягід), діти самостійно продумують і представляють сюжет.
Хід гри. Кожна група, перш ніж розіграти мовчазне дійство, випереджає його фразою: «Де ми були, ми не скажемо, а що робили — покажемо». Глядачі повинні відгадати, що вони роблять і де знаходяться. Якщо завдання вирішене, на сцену виходить наступна група.
Більш складний варіант: дійство розігрується індивідуально.
Хід гри. Всі учасники, крім двох перших, закривають очі. Один з них що-небудь зображує (поливає квіти, рубає дрова, грає в м’ячик). Другий повторює сюжет третьому, що на цей момент відкриває очі, третій — четвертому, і т.д. Задуману початкову дію відгадує (називає) той, хто сидить у ряду останнім.
Гра «Дзеркало»
Психолог (зібравши дітей навколо себе). Напевно, у кожному будинку — у вітальні, у ванній кімнаті або в спальні — є дзеркало. Припустимо, що дзеркала під рукою не виявилося. Як же тоді довідатися, як виглядаєш? Як сидить на тобі новий костюм або плаття? От і розіграємо цю ситуацію. Станемо парами один проти одного. Один буде виконувати роль дзеркала, тобто повторювати всі дії партнера, причому повторювати точно. Адже неточних дзеркал не буває.
Інший — уявляти, як він одягається ранком, умивається, робить зарядку, збирається в дитячий садок. Потім гравці міняються ролями. Готові? Тоді спробуємо!
Психолог, утворивши пару з ким-небудь із дітей, виконує якийсь час роль дзеркала. Потім діти грають самостійно, але психолог продовжує стежити за ходом гри, допомагаючи тим, у кого виникають труднощі. Після того як діти зрозуміють основне ігрове завдання, кожна пара одержує можливість виступити перед іншими. Їхнє завдання, насамперед виконавця ролі дзеркала, — показати точні, скоординовані рухи. Якщо «дзеркало» значно спотворює рух або запізнюється, це означає, що воно зіпсоване (або криве). Цій парі психолог пропонує «полагодити» зіпсоване дзеркало, тобто потренуватися. Показавши два-три рухи, діти сідають на стільці, їхнє місце займають дві інші дитини.
Гра «Луна»
Перед грою психолог з’ясовує, чи знають діти, що означає слово «луна». Почувши різні пояснення, може підсумувати: «Луна в грецькій міфології — німфа. За однією з легенд за балакучість вона була покарана і втратила здатність говорити і могла лише повторювати закінчення чужих слів. За іншим міфом, через безмовну любов до Нарциса так засохла, що стала невидимкою і зберегла лише голос. Але це казкове тлумачення. А в дійсності луна, від імені німфи Луна, — це звукова хвиля, відбита від якої-небудь перешкоди і прийнята спостерігачем. Звукова луна сприймається вухом роздільно від первинного сигналу лише в тому випадку, якщо воно запізнюється не менш ніж на 0,05-0,06 секунди».
Хід гри. Гравці розбиваються на дві групи: одна зображує мандрівників у горах, інша — луну. Перша група, ланцюжком «подорожуючи» по кімнаті, по черзі, дотримуючись паузи, вимовляє різні звуки, звукосполучення («Ау-у-у-у» або «Тр-р-р-р»). Завдання дорослого — регулювати черговість вимовлених звуків, тобто показувати, хто і коли повинний вимовляти свій звук (роль ведучого згодом доручається кому-небудь з дітей).
Друга група, сховавшись по куткам кімнати, намагається якомога точніше відтворити почуте. Неважливо, якщо звуки відтворюються не синхронно. Головне — не спотворювати й у точності відтворювати звукосполучення. Гру можна проводити парами, за тим самим сценарієм, що і «Дзеркало»: повторюються не тільки рухи, але і звуки.
Гра «Воїни»
Хід гри. Гравці сідають, утворивши коло. Дорослий пропонує уявити, що вони купаються в морі, занурюючись у ласкаві хвилі, і зобразити ці хвилі — ніжні і веселі. Тренування закінчується «купанням у морі»: один із гравців стає у центр кола, до нього по одному підбігають хвилі і ласкаво погладжують плавця. Коли усі хвилі погладять його, він перетворюється в хвилю, а його місце займає наступний гравець.
Гра «Тінь»
Хід гри. Учасники гри складають пари. Один виконує роль тіні, у точності копіюючи те, що зображує партнер (збирає ягоди, гриби, ловить метеликів). По ходу діти міняються ролями.
Гра «Передай рух»
Хід гри. Учасники гри, утворивши коло, закривають очі. Дорослий, ведучий, «будить» свого сусіда і показує йому яку-небудь дію (зачісується, миє руки, ловить метелика). Ці рухи гравець показує наступному, і так — по колу, до останнього. Нову дію загадує вже хтось з дітей. Гра продовжується доти, поки у гравців є бажання загадувати рухи.
Гра «Бабуся Меланка»
Правила гри. Один із гравців, що водить, придумує який-небудь оригінальний рух, інші його повторюють. Завдання решти — не тільки узгоджено виконувати кожен його рух, але і створювати веселий настрій.
Хід гри. Діти разом з дорослим утворять коло, у середині якого один із гравців зображує бабусю Меланку. (На бабусі хусточка і фартух). Заспівується смішна пісенька, яка оживляється виразними діями.
У Меланки, у бабусі
Жили в маленькій хатинці
Сім синів (діти рухаються по колу, тримаючись за руки),
Усі без брів.
Ось з такими вухами,
Ось з такими носами,
Ось з такими вусами,
З такою головою,
З такою бородою (зупиняються і жестами і мімікою зображують те, про що говориться в тексті: закривають руками брови, роблять «круглі очі», великі ніс і вуха, показують довгі вуса, величезну голову, довгу бороду).
Нічого не їли,
Цілий день сиділи
(сідають навприсядки),
На неї дивилися,
Робили от так… (повторюють за ведучим будь-який смішний рух).
Гра «Передай настрій»
Хід гри. Приблизно такий же, як і попередньої, тільки придумується і передається не рух, а настрій (смутний, веселий, тужливий). Першим мімікою, жестами настрій показує психолог. Діти, передавши його настрій по колу, обговорюють, що він загадав.
Потім ведучим стає хто хоче за бажанням. У разі необхідності дорослий допомагає ведучому. Дії дітей не оцінюються і не обговорюються. Важливо одне: усі гравці повинні уважно спостерігати за партнерами і відтворювати їхній настрій.
Гра «Розмова крізь скло»
Правила гри. Діти, за допомогою психолога склавши пари, повинні уявити, що один з них знаходиться в магазині, а інший чекає на нього на вулиці. Але вони не встигли вирішити, що потрібно купити, а вихід — далеко. Проблема вирішується спробою домовитися через товсте скло вітрини. Кричати даремно: партнер усе рівно не почує. Як зуміли «домовитися», гравці обговорюють по закінченні гри. Для полегшення рішення завдання психолог з ким-небудь із дітей наочно проводить і обговорює сценку. Потім діти грають самостійно. Психолог стежить за ходом гри, допомагає тим дітям, у яких щось не виходить. За бажанням діти міняються ролями.
Гра «Вибери партнера»
Хід гри. Сидячи по колу, гравці мовчки — очима — вибирають собі партнера, але так, щоб ніхто цього не помітив.
На рахунок «три» (його веде дорослий) партнери підбігають один до одного і беруться за руки. Якщо з першого разу гра не складається, діти повертаються на вихідну позицію. Психолог стежить за тим, щоб пари мінялися.
Гра «Знайди свого брата або сестру»
Гравці зображують новонароджених сліпих дитинчат.
Хід гри. Психолог косинкою зав’язує кожному очі і пошепки говорить, роль якого дитинчати він буде виконувати і які звуки видавати. Але в кожного малюка є брат або сестра, і «говорять» вони, звичайно, на одній мові: кошенята — нявкають, цуценята — скиглять, телята — мукають. Гравці знаходять один одного за цими звуками.
Ролі розподіляються таким чином, щоб у групі було по два різних дитинчати. Як тільки пари складаються, психолог розв’язує гравцям очі і пропонує познайомитися — кожному на своїй «мові» — з іншими дитинчатами.
Гра «Радіо»
Хід гри. Гравці сідають, утворивши коло. Психолог, сидячи до них спиною, повідомляє, що загубилась дівчинка. (Докладно описує чийсь портрет: колір волосся, очей, зріст, характерні деталі одягу). Її просять підійти до диктора. Завдання гравців визначити, про кого йде мова, і назвати ім’я розшукуваного. Роль диктора може виконати кожен охочий.
Гра «Магазин дзеркал»
Правила гри. Зібравши дітей навколо себе, Психолог пропонує їм уявити, що ті, хто сидить від нього по праву руку, — дзеркала, а ті, хто по ліву, — звірята. Потім діти міняються ролями.
Хід гри. Звірята ходять повз дзеркала, які утворюють коло, або шикуються в ряд. Вони стрибають, кривляються, вибираючи для себе дзеркало. Дзеркала точно повторюють їхні рухи, вирази облич. Якщо виникають затруднення, психолог не тільки роз’яснює, але і допомагає.
Гра «Уперте дзеркало»
Правила гри. Зібравши дітей, психолог пропонує їм уявити себе раннім ранком у ванній кімнаті, де висить криве дзеркало — воно повторює всі рухи навпаки. Якщо гравець піднімає руку, дзеркало опускає її; якщо гравець повертає голову ліворуч, дзеркало робить те ж саме праворуч.
Хід гри. Розбившись на пари, діти беруть собі відповідні ролі для того, щоб через якийсь час помінятися. Дорослий не тільки допомагає дітям, але і сам включається у гру, узявши на себе спочатку роль кривого дзеркала.
Ігри, спрямовані на розвиток почуття колективізму, уміння діяти спільно з іншими
Гра «Будуємо цифри»
Гравці вільно рухаються. За командою ведучого: «Я буду рахувати до 10, а ви за цей час повинні вибудувати усі разом із себе цифру 1 (2, 3, 5 і т.д.)», — діти виконують завдання.
Зауваження. Якщо діти справляються з завданням швидко, то можна рахувати швидше, тобто скоротити час побудови.
Гра «Фігура»
У цій справі багато чого залежить від фантазії дорослого. Він просить дітей зліпити зі своїх тіл одну загальну фігуру: морську зірку (можна лежачи на килимі) — і показати, як вона рухається, черепашку, кота, птаха, квітку, машину і т.д. Діти не тільки «ліплять» фігуру, але і «оживляють» її, рухаючись плавно і синхронно, не порушуючи її цілісності.
Гра «Казка навпаки»
Відома дітям казка розігрується двічі: 1-й раз — зі звичними образами казкових героїв; 2-й раз — риси характеру казкових героїв змінюються на протилежні. Кожна дитина грає того самого персонажа й у першій, і в другій частині гри. Після гри проходить обговорення. Зразки питань для бесіди: Кого легше грати (доброго чи злого, хитрого чи чесного)!
— Як у житті люди відносяться до різних характерів?
— Чи важко переключатися з одного характеру на інший?
— Чи бувають у житті такі ситуації?
Ця гра спрямована на розширення поняття про різні стилі поводження й усвідомлення найбільш оптимального.
Гра «Зберіться разом»
Мета. Розвиток уміння розуміти і відчувати інших, розвиток пантоміміки, емпатії.
Групі дітей роздають парні картинки із зображенням різних предметів і тварин. Завдання дітей — знайти собі подібних, не користуючись при цьому словами і звуконаслідуванням (тобто за допомогою міміки і пантоміми).
Надалі завдання може бути ускладнено: наприклад, усім роздають картинки з зображенням тільки птахів (яструби, ворони, горобці), потім тільки звірів, наприклад, сімейства котячих і т.п.
Ускладнити завдання можна, запропонувавши дітям зав’язати очі після того, як вони подивляться на картинки.
Гра «Плутанина»
Гра для декількох дітей. Вони встають у коло, закривають очі і, витягнувши вперед руки, сходяться у центрі. Правою рукою кожен бере за руку будь-яку іншу дитину, ліва залишена для того, щоб за неї хтось узявся. Після цього усі відкривають очі. Дорослий допомагає дітям у тому, щоб за одну руку взялася тільки одна дитина. Таким чином утвориться плутанина. Завдання дітей – розплутатися, не відпускаючи рук.
Гра «Новосілля»
Дітям пропонується намалювати свої портрети і «поселити» їх у будиночок, малюнок якого висить на дошці. Потім діти усі разом розфарбовують будинок фарбами. Ця гра спрямована на формування почуття єднання з групою.
Гра «Долоня в долоню»
Діти притискають долоньки одна до одної й у такий спосіб рухаються по кімнаті, у якій можна установити різні перешкоди, які пара повинна подолати. Це може бути стілець або стіл, а може дитина спорудити з чого-небудь гору або ріку. У грі можуть брати участь пари: дорослий — дитина.
Гра «Клейовий дощик»
Розвиток чуття колективу, зняття емоційної і фізичної напруги, навчання погодженості своїх рухів з навколишніми.
Діти встають в одну лінію, ставлять руки на пояс один одним і таким от «паровозиком» (який склеївся дощовими крапельками) починають рух. На шляху їм зустрічаються різні перешкоди: необхідно переступити через коробки, пройти по імпровізованому мосту, обігнути великі валуни, проповзти під стільцем і т.д.
Гра «Один, два, три – замри»
Мета гри. Розвиток довільних рухів.
Процедура гри. Грає весела і рухлива музика. Діти стрибають і вільно рухаються в такт музиці. Раптово музика обривається, діти завмирають у тих позах, у яких їх застала музична перерва. Потім через 1 — 1,5 хвилини музика знову звучить і продовжується гра.
Гра «Кухарчуки»
Усі встають у коло — це каструля. Зараз будемо готувати суп (компот, вінегрет, салат). Кожний придумує, чим він буде (м’ясо, картопля, морквина, цибуля, капуста, петрушка, сіль і т.д.). Ведучий викрикує по черзі, що він хоче покласти в каструлю. Хто взнав себе, встрибує в коло, стрибнувши, бере за руки попередніх. Гра продовжується, поки всі «компоненти» не будуть у колі. У результаті виходить смачне, красиве блюдо.
Гра «Качка, качка, гусак»
Учасники гри встають у коло. Ведучий – усередині кола. Він ходить по колу, указує рукою і примовляє: «Качка, качка, гусак». Гусак зривається з місця, тікаючи в протилежну від ведучого сторону. Завдання обох — швидше зайняти звільнене місце. Уся складність гри у тому, що в місці зустрічі ті, що змагаються, повинні взяти один одного за руки, зробити реверанс, посміхнутися і привітати один одного: «Добрий ранок, добрий день, добрий вечір!», і встигнути зайняти вільне місце. Примітка. Дорослий стежить за тим, щоб кожний учасник побував у ролі «гусака». Вітання і реверанси повинні виконуватися чітко і голосно.
Гра «Дракон кусає свій хвіст»
Мета гри. Зняття напруженості, невротичних станів, страхів.
Процедура гри. Звучить весела музика. Діти встають один за одним і міцно тримаються за плечі один одного. Перша дитина — «голова дракона», останній — «хвіст дракона». «Голова дракона» намагається піймати «хвіст», а той вивертається від неї.
Зауваження:
1. Стежте, щоб діти не відпускали один одного.
2. Стежте також, щоб ролі «голови дракона» і «хвоста» виконували всі бажаючі.
Гра «Доторкнися до…»
Усі гравці одягнені по-різному. Ведучий викрикує: «Доторкнися до… синього!» Усі повинні миттєво зорієнтуватися, знайти в учасників у одязі щось синє і доторкнутися до цього кольору. Кольори періодично міняються, хто не встиг — ведучий.
Примітка. Дорослий стежить, щоб доторкалися до кожного учасника.
Гра «Дзеркало»
Дітям пропонується уявити, що вони ввійшли в магазин дзеркал. Одна половина групи — дзеркала, інша — різні звірята. «Звірята» ходять повз дзеркала, стрибають, кривляються — «дзеркала» повинні точно віддзеркалювати рухи і вирази обличчя «звірят».
Гра «Рибалки і рибка»
Чим більше учасників, тим гра цікавіша і корисніша, але не менше шести. Два учасники — рибки. Інші устають парами обличчям один до одного у дві лінії, беруть один одного за руки – це сіть. Рибка хоче вибратися з сіті, вона знає, що це небезпечно, але поза сіттю — воля. Вона повинна проповзти на животі під зчепленими руками, які при цьому зачіпають її по спині, злегка постукують по ній, лоскочуть. Виповзаючи з сіті, рибка чекає свою подругу, що повзе за нею, вони беруться за руки і стають сіттю. Процес зміни ролей повторюється 2—3 рази.
Попередження. Рухи «сіті» повинні бути в міру агресивними.
Гра «Жмурки»
Стародавня, перевірена століттями гра. Ведучий зав’язує очі, інші гравці бігають по кімнаті, видаючи веселі звуки: «ку-ку», «ля-ля», «а от і я!». Схопивши того, хто попався, ведучий угадує, хто це, і тільки після цього знімає пов’язку.
Примітка. Стежте, щоб дитина довго не «жмурилась» у пошуках гравців, як тільки відчуєте, що вони забарилися, піддайтеся з радістю.
Етюд «Потягнулися – зігнулися?
Вихідне положення: стоячи, руки і все тіло спрямовані угору, п’ятки від підлоги не відривати. Ведучий: «Тягнемося, тягнемося нагору, вище, вище… А тепер наші долоні як би зламалися, зависли. Тепер руки зламалися в ліктях, у плечах, упали плечі, зависла голова, перегнулося тіло, підігнулися коліна, упали на підлогу… лежимо, відпочиваємо, добре».
Примітка. Коли діти відпочивають на підлозі, психолог повинен обійти кожного з них і перевірити, чи цілком розслаблене його тіло, допомогти зняти «затиски».
Вправа «Ведмежата»
Дитина перетворилася в маленьке ведмежа. Вона лежить у барлозі. Подув холодний вітер і пробрався в барліг. Ведмежа змерзло. Воно зжалось в маленький клубочок — гріється. Стало гаряче, ведмежа розгорнулось і заричало. Психолог розповідає дитині про ведмежа, а той зображує його рухи. Вправа спрямована на м’язове розслаблення.
Гра «Зоопарк»
Діти перетворюються на тварин (на яких самі бажають). Спочатку усі сидять за стільцями («у клітках»). Кожна дитина зображує свою тварину, інші угадують, кого вона зображує. Після того, як усіх «розгадали», клітки відкриваються і «звірі» виходять на волю: стрибають, бігають, кричать, ричать.
Гра «Лисичко, ти де?»
Діти стають у коло, ведучий в середині. Потім вони відвертаються і закривають очі. У цей час ведучий ходить по колу і непомітно для інших домовленим заздалегідь дотиком призначає лисицю, а інші — зайці. За сигналом усі відкривають очі, але ніхто не знає, хто ж лисиця. Ведучий кличе перший раз: «Лисичко, де ти?». Лисиця не повинна видавати себе ні словом, ні рухом, так само і другий раз, а в третій — лисиця відповідає: «Я тут» і кидається ловити зайців. Зайця, який присів навприсядки, ловити не можна. Піймані зайці виходять із гри.
Вправа «Брикання»
Дитина лягає на спину на килимі. Ноги вільно розкинуті. Повільно вона починає брикатися, стаючи на підлогу всією ногою. Ноги чергуються і високо піднімаються. Поступово збільшується удар ногою дитина говорить «Ні», збільшуючи інтенсивність удару.
Вправа сприяє емоційній розрядці і зняттю м’язової напруги.
Гра «Нудно, нудно…»
Мета гри. Розвиток розкутості, тренування самоорганізації.
Процедура гри. Уздовж однієї стіни кімнати стоять стільці, їхнє число дорівнює кількості дітей. Біля протилежної сторони кімнати також стоять дитячі стільчики, але їхнє число на 1 менше кількості дітей.
Діти сідають біля першої сторони кімнати. Ведучий читає віршик:
Нудно, нудно так сидіти.
Один на одного дивитись;
Час нам прогулятися,
Місцями помінятися? Як тільки ведучий кінчає віршик, усі діти біжать до протилежної стінки і намагаються зайняти стільці. Програє той, хто залишився без стільця.