Що в цифровому кейсі вихователя
Під час роботи з дошкільниками ми активно використовуємо можливості сучасних цифрових технологій. Зокрема, вдаємося до так званої кейс-технології — створюємо цифровий кейс вихователя.
Цифровим кейсом ми називаємо добірку методичних матеріалів, згрупованих за темами й збережених в одному місці, приміром, у «хмарі» на Google Диску, у папці на комп’ютері чи на будь-якому електронному носії.
Визначаємо такі переваги цифрового кейсу:
- легкість використання;
- мобільність;
- варіативність.
Цифровий кейс дає змогу використовувати привабливі, яскраві, динамічні матеріали; швидко змінювати картинки, аби «зачепити» і спрямувати в потрібному напрямі дитячу увагу.
Добираємо матеріали
Матеріал для наповнення цифрового кейсу вихователя ми добираємо й структуруємо за тематичним принципом. Позаяк тематичний розподіл забезпечує інтеграцію різного за напрямами матеріалу й сприяє формуванню цілісного світогляду дошкільників на основі використання текстів.
Текстами ми вважаємо не лише літературні твори, а й мультфільми, пізнавальні фільми, презентації, тобто все, що можна обговорити разом з дошкільниками. Завдяки обговоренню навчальна інформація стає доступнішою для сприймання дітьми. До того ж такий підхід дає змогу підвищити інтерактивність освітньої роботи, перейти від пояснювально-ілюстративного способу навчання до діяльнісного, за якого кожна дитина постає активним суб’єктом, а не пасивним об’єктом педагогічної дії. Саме тексти є основною складовою цифрового кейсу вихователя.
Групуємо дібрані матеріали за розділами
Цифровий кейс вихователя в нашому дошкільному закладі ми формуємо з таких розділів:
- системоутворювальна та пізнавальна презентація;
- мультфільми;
- тексти — літературні твори, аудіоказки, казки-презентації;
- інтерактив — інтерактивні вправи й ігри, сюжетні картини й картинки за темою, добірки тематичних карток й електронні дидактичні посібники;
- фізкультхвилинки.
Системоутворювальна та пізнавальна презентація
Завдання будь-якої презентації — полегшити сприймання й запам’ятовування інформації за допомогою яскравих образів. Тож системоутворювальну презентацію ми створюємо за чітко визначеним алгоритмом, який дає змогу дотримуватися принципів педагогіки емпауерменту. Так, зазвичай вона містить такі елементи:
- вправи на включення або проблемні ситуації (питання);
- аудит — перевірка наявних знань («що я знаю й умію у цьому напрямі»);
- асоціативна карта — аналізування зв’язків і взаємозалежностей між різними компонентами теми;
- інформаційний блок — висвітлення інформації, якої бракувало для розв’язання проблемної ситуації;
- блок на закріплення — виконання вправ, що передбачають застосування отриманої інформації;
- поведінковий блок — формування певних намірів («тепер я робитиму так…»).
Залежно від теми, яку вивчаємо, деякі елементи ми можемо пропускати.
Кейс-технологія (від англ. сase — портфель, валіза) —
це інтерактивна технологія для короткострокового навчання на основі аналізування реальних чи вигаданих ситуацій, спрямована не так на засвоєння знань, як на формування нових якостей і вмінь
Для прикладу розглянемо системоутворювальну презентацію на тему «Хочу — можу». Перший слайд — асоціативна карта. Робота з нею дає змогу знайти відповіді на такі запитання: «Що ти називаєш своєю мрією? Про що можуть мріяти дорослі?». Другий слайд присвячений аудиту. Розглядаючи дібрані зображення, діти відповідають на запитання: «Що вже вміємо робити? Чого ми хочемо навчитися? Яку мрію ми можемо втілити самостійно?». За допомогою зображень на третьому слайді можна знайти відповідь на запитання «Чи збігаються наші бажання й обов’язки?». Вправи на наступних слайдах ми розробляємо так, аби дошкільники чітко сформулювали свої бажання і прагнення й вирішили, чого хочуть навчитися і як зробити це самостійно. Останній слайд передбачає підбиття підсумків і висловлювання девізу на кшталт «Тепер я робитиму так…, звертатимусь по допомогу, збиратиму свої іграшки самостійно, плануватиму свій день, підбиватиму підсумки дня тощо».
Пізнавальні презентації ми використовуємо на інформаційному етапі взаємодії, тобто під час ознайомлення дошкільників з темою. Ці презентації зазвичай містять відповіді на найпоширеніші дитячі запитання до теми.
Під час проживання теми «Моє — твоє — наше» використовуємо такі презентації, як-от «Історія домівки», «Товар», «Моя хата скраю».
Мультфільми
Хоча мультфільми теж вважаємо текстами, виділяємо для них окремий розділ. Добираємо пізнавальні та сюжетні мультфільми, в основі яких — стандартні ситуації, у які потрапляють діти в повсякденному житті, під час спілкування з дорослими й однолітками. Такі мультфільми демонструють соціальні норми, правила, гендерні ролі, цінності й моделі поведінки. Після перегляду діти часто відтворюють найцікавіші сюжети, аби закріпити варіанти дій в тих чи тих ситуаціях.
Для вивчення теми «Усе повертається тобі» ми дібрали такі мультфільми, які після перегляду можна обговорювати, з яких можна розігрувати окремі сцени, до яких можна вигадувати продовження. Це, приміром, «Двоє справедливих курчат», «Казка про дружбу», «Казка про радість, «Казка про добро, що повертається», «Битися чи не битися», «Велика зелена заздрість», «Кусяка чи друзяка», «Мирись, мирись», «Некмітливий горобець», «Просто так».
Особливої уваги ми надаємо навчальним мультфільмам для розвитку мовлення.
Показуємо дошкільникам пізнавальні відео на теми: «Кругообіг добра в природі», «Чому людям складно розуміти одне одного», «Планета добрих справ», «Притча про людські взаємини», «Друзі-пилинки» тощо. Сюжетна форма сприяє розширенню словникового запасу дітей за певною темою.
Тексти
Щоб ознайомити дітей з літературою, ми створили добірку сучасних літературних творів, які розподілили за тематичним і віковим принципами. На заняттях ми використовуємо аудіоказки, пізнавальні казки-презентації.
Серед авторів, з творами яких корисно ознайомити дошкільників, виокремлюємо Наталю Абрамцеву, Валерія Андріанова, Ігоря Фабержевича, Михайла Пляцковського, Валентину Осєєву, Анну Анісімову.
Стежимо за тим, аби у творах, незалежно від жанру, йшлося про добрі взаємини між людьми. Завдяки опрацюванню такої казки, мультфільму чи презентації діти зможуть навчитися загальнолюдських цінностей і суспільно прийнятних норм поведінки. Під час самостійної роботи пропонуємо дітям слухати аудіоказки, які вони можуть обрати на власний розсуд. Це дає змогу сформувати в дітей навички робити свідомий вибір.
Інтерактив
Обов’язково формуємо до кожної теми добірку інтерактивних матеріалів, як-от інтерактивні ігри й вправи, сюжетні картини, добірки тематичних карток й електронні дидактичні посібники. Позаяк з матеріалом, поданим у незвичній ігровій формі, дітям значно цікавіше працювати. До того ж ігрові компоненти активізують пізнавальну діяльність дошкільників і посилюють засвоєння матеріалу.
Так, інтерактивні ігри та вправи, електронні дидактичні посібники наші педагоги створюють самостійно. Добірки тематичних карток формуємо з матеріалів картотеки дидактичних засобів вихователів. Сюжетні картини шукаємо в мережі інтернет або ж використовуємо спеціальні посібники.
До теми «Моє — твоє — наше» додали серію сюжетних картин «Моє і наше» за оповіданням Валентини Осєєвої «Печиво»*.
* Див. навчально-методичний посібник А. Богуш, Н. Гавриш «Вчимося розповідати. Складання розповідей за серіями сюжетних картин на основі літературних творів». — Прим. ред.
Фізкультхвилинки
Фізкультхвилинки — обов’язкова складова кожного заняття. Аби зацікавити дошкільників, ми доповнюємо такі фізкультурні паузи цікавим відеорядом. Зазвичай відеозаписи фізкультхвилинок, які пропонуємо дошкільникам, містять показ відповідних рухів під музичний супровід.
Під час опрацювання теми «Знайомство» проводимо фізкультхвилинки «Маю десять пальців я…», «Кукутики-кар-кар…» або руханку з прискоренням «Піду я наліво, а потім направо…». Для теми «Навчаюсь всюди та завжди» обираємо фізкультхвилинки «Далеко й близько», «Винтик Фіксіпелка», «Вчимося рахувати».
Використовуємо в освітному процесі
Наведемо приклад того, як використовувати матеріали цифрового кейсу під час проживання теми «Книжка». Так, під час першого заняття «Ми дружимо з книжками» показуємо дошкільникам системоутворювальну презентацію, у якій розкриваємо історію виникнення книжки, пояснюємо, чому потрібно берегти папір.
Завдання за слайдом «Неприємності у житті книжок» можна виконувати в підгрупах. Кожна з підгруп має запропонувати способи використання книжки в різних ситуаціях. Діти працюють за принципом «одна команда — одна ситуація». Ситуації для опрацювання можуть бути різними. Приміром, мати вкладає дитину спати, дитина вчить уроки в школі; людина розмовляє з іноземцем, їде в потягу, подорожує тощо.
На основі презентації створюємо з дітьми інтелектуальну карту «Значення книжок у житті людини».
Під час заняття «Бібліотека — книжковий дім» ми зазвичай інсценізуємо й озвучуємо мультфільм «Пісня про книжку». Його основна ідея — ознайомити дітей з такими правилами використання книжок:
- не виривати сторінки;
- не розмальовувати книжки;
- не брати книжки брудними руками тощо.
Заняття «Хто книжку одягає» організовуємо на основі мультфільму «Троє кошенят. Книжки ми не будемо ображати», який також пропонуємо дітям інсценізувати й озвучити. Пізнавальний відеоролик «Бережемо дерева» переглядаємо з дітьми під час заняття «Народження книжки».
На останньому занятті повертаємось до системоутворювальної презентації, а саме до її останнього слайду «Тепер я буду робити так…». Під час його опрацювання закріплюємо правила поводження з книжкою:
- не перегинати книжку навпіл;
- не загинати сторінки;
- не читати книжки під час споживання їжі;
- не закладати в книжку олівці;
- обмінюватися з друзями прочитаними книжками;
- брати книжку лише чистими руками;
- читати книжку сидячи тощо.
Окрім цього, під час спільної й самостійної роботи в межах теми «Книжка» використовуємо й інші матеріали цифрового кейсу, зокрема:
- мультфільми «Літери та я», «Бережіть книжки», «Затійники»;
- пізнавальні відео «Бережіть ліс», «Як і коли з’явився першій папір», «Летючі книги»;
- презентації «Бережіть дерева», «Папір»;
- фізкультхвилинки «Весела мультзарядка», «Музичний гном», «Пісня про книжку».
Отже, ми використовуємо сучасні інформаційно-комунікаційні технології, аби, по-перше, ефективно організовувати освітній процес, зокрема сприяти ліпшому засвоєнню дошкільниками нової інформації. По-друге, заощаджуємо час вихователів. Адже всі матеріали для проживання тієї чи тієї теми вже зібрані в кейсі. Лишається лише відкрити його і почати працювати з дошкільниками.
Використані джерела: ж-л «Вихователь-методист» №1, 2021 рік.