застосовуємо ІКТ / дистанційна робота

Дистанційні заняття з дошкільниками: дев’ять нових ідей

Відеоінструкція, як складати одяг

Перша проблема, з якою зіткнулося багато батьків, — безлад у кімнаті дитини. Якщо в дитячому садку дошкільники звикли самі складати свої речі перед сном, то вдома, коли поряд немає вихователя, вони про це правило забувають. Нагадайте вихованцям, що вдома теж потрібно підтримувати лад. Запишіть для них відеоінструкцію, як складати одяг. Щоб перевірити, як діти виконують це завдання, попросіть батьків сфотографувати сам процес і результат — складені речі дитини.

Ранкова зарядка в прямому ефірі

Оскільки не всі мають зараз змогу гуляти з дітьми на вулиці, батьки мають організовувати рухову активність удома. У цьому їм допоможе ранкова зарядка разом з педагогом за допомогою відеозв’язку. Завчасно домовтеся, о котрій проводитимете зарядку з дітьми. Запишіть її на відео та надішліть посилання родинам, які не мають змоги підключитися в прямому ефірі.

Головне — відтворити вдома режимний момент, до якого дошкільники звикли в дитячому садку. Використайте відомі дітям рухи й музичний супровід. А щоб заохотити дітей, запропонуйте їм продемонструвати батькам, як вони вміють виконувати вправи, і проконтролювати, як їх виконують мама й тато. Така спільна зарядка подарує всім членам родини заряд позитивних емоцій на весь день.

Гра «Допоможи Петрику»

Ще одна проблема сьогодення — дитина повсякчас потребує уваги, а отже, часто заважає батькам займатися хатніми справами. Тож запропонуйте їм організувати з дитиною гру «Допоможи Петрику». Запишіть відеозвернення від імені знайомої дітям іграшки-персонажа, яку використовуєте на заняттях у групі. Або від імені хлопчика Петрика з відомого мультфільму.

У зверненні повідомте, що Петрику потрібна допомога. Він забув у центрі розваг свою улюблену іграшку, а зараз центр зачинений. Петрику потрібна перепустка з кодом, інакше його туди не пустять. Тож Петрик передав батькам конверт із завданнями, які дитина має виконати протягом дня та дізнатися код. За кожне виконане завдання дитина отримує від батьків по букві, з яких потім має скласти кодове слово, приміром: ключ/вхід. Завдання — будь-які посильні дитині хатні доручення. За потреби батьки можуть проводити цю гру протягом двох-трьох днів. Наприкінці підсумкового дня батьки разом з дитиною складають паперові листочки з буквами в слово, фотографують і надсилають вихователю. На наступний день отримують відео з подякою від Петрика.

Така гра не лише допоможе зайняти дитину вдома, а й заохотить її допомогти персонажу, розвиватиме її творчу уяву й фантазію. А головне — допоможе батькам в ігровій формі створити ситуацію, коли завдання необхідно виконати обов’язково.

Кулінарні майстер-класи

Оскільки вся родина довго перебуває разом удома, у багатьох кухня стала найбільш відвідуваним приміщенням. Причому батьки тут не лише готують їжу, а й працюють, поки діти дивляться в кімнаті мультфільми та грають у комп’ютерні ігри. Але коли дітям набридають ці заняття, вони перебираються в кухню. Часто батьки виганяють їх назад до кімнати, однак і тут можна розв’язувати виховні й освітні завдання.

Організуйте для дітей і батьків кулінарний майстер-клас онлайн і запропонуйте приготувати, наприклад, веселу яєшню, яку дитина сама прикрасить зеленню. Або взяти участь у конкурсі бутербродів. Для цього завчасно попросіть батьків вивчити разом з дитиною цікаві факти про бутерброди. Під час конкурсу, поки мама чи тато готує інгредієнти, проведіть для дошкільників бліцопитування: що є основним компонентом бутерброда; з чого готують традиційний бутерброд; як перекладається слово «бутерброд» з німецької мови; чим відрізняється простий бутерброд від складного тощо. Відтак попросіть батьків сфотографувати готові бутерброди й надіслати в загальний чат для голосування.

Дидактична гра «Вгадай, чого не стало»

Часто педагоги вважають, що дорослий обов’язково має перебувати поряд з дитиною під час дистанційних занять. Однак не всі завдання потребують від батьків сидіти разом з дитиною перед комп’ютером. Потрібно давати дошкільникам змогу бути самостійними. Запишіть відео дидактичної гри «Вгадай, чого не стало».

Візьміть кілька великих предметів, щоб їх було добре видно. Наприклад, ножиці, лінійку, книгу, ляльку, м’яку іграшку, гребінець. Сторонні предмети приберіть з поля зору дитини. Нагадайте правила гри: уважно подивитися на предмети на столі, запам’ятати їх. Заплющити, а потім розплющити очі та вгадати, чого не стало. Завдання батьків — проконтролювати, щоб дитина не розплющувала очі передчасно.

Цю гру також можна проводити в записі. В такому разі проговорюйте правильну відповідь, щоб дитина себе перевіряла. Запишіть кілька таких ігор з різними предметами, зокрема за різними лексичними темами. Наприклад, перукарське й канцелярське приладдя, овочі, фрукти. Гра розвиватиме в дітей пам’ять, увагу та спостережливість.

Графічний диктант

Старшим дошкільникам запропонуйте завдання, що потребує зосередженості та уважності, — виконати графічний диктант. Для цього батьки мають підготувати робоче місце, за яким дитині буде зручно, і забезпечити тишу в кімнаті.

Малюнком може бути будь-яка фігура, але не дуже велика: будинок, танк, собака, риба, робот. Розраховуйте час так, щоб дитина встигла за заняття виконати графічний диктант до кінця. Тривалість заняття — не більше 10 хвилин.

Візьміть аркуш у клітинку та поясніть дитині, що зараз ви малюватимете разом з нею по клітинках, але не кажіть, яку саме фігуру. Щоб вийшов малюнок, дитина має уважно слухати, в якому напрямку проводити лінії та скільки клітинок вправо-вліво, вгору-вниз відраховувати. Відтак почніть чітко промовляти напрямок руху руки й паралельно малюйте фігуру на своєму аркуші, а дитина — на своєму. Наприкінці заняття покажіть дітям на екрані свій малюнок, і кожна дитина має звірити, чи так у неї вийшло. Таке завдання розвиває увагу, вміння слухати, логіку, просторову уяву, а також готує руку до письма. Тож рекомендуйте його батькам майбутніх першокласників.

Майстер-клас «Робимо корисні речі»

Один з варіантів дистанційного заняття з дітьми й батьками — майстер-клас, під час якого вихователь показує, як зробити з дитиною поробку чи намалювати малюнок у нетрадиційній техніці. Відколи вперше запровадили дистанційне навчання, таких майстер-класів було багато, але тоді педагоги не враховували того, що не в усіх удома є, наприклад, кольорові серветки чи воскова крейда. А також батьки часто запитували, що робити потім з продуктом спільної діяльності. Тож проаналізуйте попередні помилки й робіть з дітьми та батьками те, що вони потім використовуватимуть.

День хвастощів

Наприкінці тижня запропонуйте батькам проводити з дітьми «День хвастощів» і викладати в чат досягнення дітей. Діти хвалитимуться, що вони зробили: які малюнки намалювали, які бутерброди з мамою приготували, які пісні й вірші вивчили, як допомогли молодшому брату чи сестрі, які завдання вихователя виконали тощо.

Також запропонуйте кожне досягнення дитини записувати на кольорові листочки й збирати їх у папку або прикріпляти на дошку, робити фотографії дитячих робіт, записувати відео. Адже це допоможе не лише поповнити портфоліо дошкільників, але і зробити кожен день удома незабутнім.

Аудіоказка від вихователя

Сприймання художньої літератури — один з основних видів діяльності дітей. У дитячому садку вихователі регулярно розповідають або читають дітям казки, оповідання, байки, а потім обговорюють їх з ними. Однак у багатьох родинах немає традиції сімейного читання. Батьки часто не знають, як зацікавити дитину книгою.

Для того щоб організувати з дітьми заняття зі сприймання художньої літератури, запишіть, як ви розповідаєте чи читаєте казку, і надішліть батькам посилання на відео. Зробіть серію записів і кожен раз анонсуйте наступну казку, щоб діти на неї чекали. Для цього використовуйте саме запис відео, а не прямий ефір. Так батьки матимуть змогу вмикати його дитині перед сном, коли вона вже заспокоїться та буде готова слухати.

Розгляньте подані ідеї та проаналізуйте, які найліпше підходять для ваших вихованців та кожної конкретної родини. Допоможіть батькам і дітям пережити цей непростий період завдяки кільком новим цікавим завданням. Успіхів!

  Використані джерела: електронний журнал «Вихователь-методист» №5, 2022 р.