Рекомендації вихователям

Робота з дітьми в укритті

Перебуваючи в укриття вихователі залучають дітей до різних активностей, наскільки це можливо та доречно. Це допомагає змістити фокус їхньої уваги з тривожної ситуації та подолати хвилювання і напруження. Згідно Методичних рекомендацій про окремі питання діяльності ЗДО у 2022-2-23 н.р. (лист МОН від 27.07.2022 №1/8504-220) в укритті закладу облаштовані осередки для кожної групи де є необхідні матеріали для організації різноманітної діяльності дітей. Використовуються технічні засоби навчання, дидактичні, настільно-друковані ігри, різні види театрів, шашки, матеріали для художньої творчості.

Педагогу варто заздалегідь спланувати змістовий контент роботи, що відвертатиме увагу дітей від хвилювань, страхів, сприятиме зниженню тривожності.

Діяльність в укритті має організовуватись залежно від ситуації та психологічного стану вихованців. Як на етапі сповіщення про небезпеку, під час повітряної тривоги великого значення надається психологічному супроводу дітей. Для зняття напруження рекомендовано (Світлана Ройз):

  • співати пісні;
  • читати дітям казки;
  • промовляти дражнили про російську армію, щоб знецінити ворога та зменшити страх перед його діями;
  • робити масаж вух та постукування зони за вухами;
  • виконувати дихальні практики  з гучним видихом;
  • грати в терапевтичні ігри (як-от «Слоник», що «обмахується вухами»: долоні притуляють до вух, відтуляють та затуляють їх; «Комахи»: дітям пропонують уявити, що в приміщенні багато комарів, і ловити їх, гучно плескаючи в долоні, але не торкаючись сусідів);
  • позіхати (для цього потрібно провести від вушної раковини до щелепного суглоба дитини і запропонувати їй позіхнути);
  • запропонувати дітям льодяники, сухофрукти або жувальні цукерки тощо.

Важливим є оволодіння педагогами заспокійливими техніками.

Окремо варто наголосити на терапевтичному ефекті читання художньої літератури. На переконання психологів книжка є найбільш ефективним інструментом психологічного супроводу дітей і дорослих у травматичних ситуаціях: розмірене читання заколисує і заспокоює, а світлі та добрі образи підбадьорюють і вселяють надію. З цього приводу доречно згадати інформаційно-просвітницький проект «#Живі письменники:дошкілля». Він може прислужитися в організації такої роботи. В однойменному посібнику міститься добірка вправ, ігор та практичних розробок повідних науковців і методистів дошкільної освіти за творами для дітей сучасних українських письменників. Провідними фахівцями було розроблено низку рекомендацій щодо організації освітнього процесу в ЗДО та роботи з дітьми під час воєнного стану. Так на сайті МОН України у вільному доступі у вкладці «Сучасне дошкілля під крилами захисту» зібрано корисні інформаційні та методичні матеріали для педагогів та батьків, спрямовані на психолого-педагогічну підтримку дошкільнят в умовах війни.

Після відбою тривоги

Сигнал повітряної тривоги ставить звичний плин освітнього процесу на паузу. В укритті актуальні дещо інші форми роботи з дітьми, що мають здебільшого психотерапевтичне спрямування. А сигнал відбою дає можливість повернутися у звичне русло й продовжити роботу.

Чи варто повертатися до тієї точки, коли все зупинилося, продовжувати заняття чи інший вид діяльності? Однозначної відповіді не існує. Усе залежить від ситуації – від тривалості тривоги, психологічного стану дітей, тощо. Утім, слід пам’ятати про режимність роботи дитячого садка. Не варто намагатися наздогнати те, що було упущено, за рахунок інших режимних моментів.

Організація освітнього процесу в закладах дошкільної освіти в умовах воєнного стану – серйозний виклик для педагогів, адміністрацій закладів, системи дошкільної освіти загалом. Гідно відповісти на нього допоможе чітке розумінні того, як діяти в ситуаціях небезпеки, які механізми та інструменти застосовувати, щоб мінімізувати руйнівний вплив воєнних реалій на дітей і допомогти упоратися з його наслідками.

Використані джерела: ж-л «Дошкільне виховання», №10, 2022,с.9-12

Лариса Присяжнюк «Діти повітряних тривог».