І. ТАКТ І КУЛЬТУРА ПЕДАГОГА
Базова програма орієнтує на впровадження цивілізовано системи дошкільної освіти, центром і метою якої є розвиток компетентної особистості, здатної жити в правовому, демократичному, гуманістичному суспільстві. Навчально-виховний процес дошкільного закладу спрямовується на забезпечення балансу: прагнень дитини до самореалізації та самозбереження; її фондів «можу» (знань, умінь, навичок» здібностей) і «хочу» (інтересів, бажань, планів, намірів, почуттів); запрограмованого та спонтанного в бутті дошкільника колективного та особистісного; проявів компетентності у різних сферах життєдіяльності (“Природа”, “Культура”, “Люди”, “Я Сам”); напрямів виховної діяльності (з фізичного, емоційно-ціннісного, соціально-морального, пізнавального, мовленнєвого, художньо-естетичного, креативного розвитку дошкільника); форм організації життєдіяльності (спеціально організованих дорослим занять та самостійної діяльності дітей); виховних та навчальних технологій; форм організації педагогічної роботи (групових та індивідуальних).
У процесі виховання та навчання варто враховувати зорієнтованість Базової програми на оптимальність як на найдоцільніший принцип організації життєдіяльності дошкільника та педагогічного процесу.
Орієнтир у доборі педагогом адекватних засобів розвивального, виховного та навчального впливів на юну особистість — її вік та індивідуальний життєвий досвід. Оптимальність у роботі з дітьми передбачає:
- опору на здоровий глузд, принцип доцільності;
- використання елементів інсайту;
- залучення дітей до дослідництва експериментування;
- спонукання дошкільнят до самооцінних та взаємооцінних суджень;
- визнання права дитини на помилку, її самостійне визначення та виправлення;
- збереження дитячої субкультури з її специфікою, територією, атрибутами, нормами співжиття;
- зв’язок з реальним сьогоденним життям;
- інтеграцію різного змісту та форм діяльності.
Організуючи життєдіяльність та освіту дошкільника, педагогові слід поступово звільнятися від звички сприймати знання та вміння як основну мету виховання і навчання, більше орієнтуватися на пріоритет розвитку особистості, формування дитячого світогляду, елементарної системи цінностей, характеру, культури поведінки, моральних почуттів; зміцнення нервової системи; догляд за душевним
станом вихованця.
Вихователі покликані захищати дитину від впливу стресогенних чинників: шумів, надмірних навантажень, інтенсивних за фізичними та нервовими витратами випробувань, несправедливих оцінок, принижень гідності, покарань (у тому числі фізичних), дидактогеній (негативних наслідків педагогічних помилок).
Особистісно-орієнтований підхід, декларований Базовою програмою, передбачає більше “олюднення”, гуманізацію процесів виховання та навчання, підпорядкування їх інтересам дитини, орієнтування на розкриття та розвиток її природних сутнісних сил. Педагогам варто приділяти більше уваги ставленню вихованця до довкілля та самого себе, аналізу мотивів, його поведінки. Важливо знати не лише те, чому він поводиться добре чи погано, а й те, що спричиняє таку поведінку, яким цінностям дитина надає перевагу, від яких відмовляється, і чому.
Корисно змістити акценти з аналізу типового для більшості дітей певного віку на пошук індивідуального, особливого, неповторного.
Особистісно-орієнтована модель дошкільної освіти передбачає:
- увагу дорослого до глибинних, сутнісних проявів дитини, її мотиваційної сфери;
- визнання пріоритету морально-духовного розвитку;
- формування в дошкільника елементарної життєвої перспективи, свідомого ставлення до свого минулого, теперішнього та ймовірного майбутнього;
- формування реалістичної картини світу — панорамної і часткової та образу “Я”;
- розвиток індивідуального життєвого досвіду як важливої умови особистішого зростання;
- забезпечення дитині психологічного комфорту, емоційного благополуччя, відчуття рівноваги, позитивного самопочуття;
- розширення простору “Я” (виховання почуття самовартісності; розвиток потреби в позитивній свободі, вільному волевиявленні; формування прагнення до високого вектора віддачі, віри в здійснення накресленого, внутрішньої відповідальності перед собою та іншими);
- вироблення оптимістичної гіпотези розвитку кожної дитини;
- урахування у виховній роботі індивідуальних особливостей дитини — її статевих відмінностей, типу вищої нервової системи, вроджених відмінностей (право-, ліворукі, близнюки тощо).
Захист особистості дитини можливий за умови, якщо:
- до неї ставляться як до самоцінної особистості;
- уміють поставити себе на місце дитини, відчути та зважити на її стан, настрій;
- сприяють прояву творчості, підтримують прагнення до позитивної свободи, конструктивної поведінки;
- дитині надають можливість вільно проявляти свої почуття, приймати самостійні рішення, проявляти свою волю, здійснювати вибори;
- висловлюють віру в її можливості;
- виховують внутрішню відповідальність перед собою та іншими людьми, совісну поведінку;
- розмовляють з нею про сенс людського життя.
ПЕДАГОГІЧНА ЗРІЛІСТЬ ПЕДАГОГА
Реалізація на практиці гуманістичної парадигми дошкільної освіти неможлива без педагогічної зрілості вихователя. Основними її складниками є професійна та особистісна зрілість педагога.
ПРОФЕСІЙНА ЗРІЛІСТЬ– означає психолого-педагогічну підготовленість педагога, його методологічну та методичну грамотність, педагогічну майстерність та практичний досвід роботи з дітьми дошкільного віку.
Психолого-педагогічна підготовленість передбачає:
- наявність відповідної освіти;
- психологічну та педагогічну грамотність (знання основ сучасної педагогічної та вікової психології, дошкільної педагогіки);
- орієнтування в сучасних тенденціях розвитку освіти взагалі, дошкільної зокрема;
- уміння організувати педагогічну діяльність на нових засадах, створювати інноваційне середовище;
- знання правових основ і законодавчих актів у сфері дошкільної освіти.
Методологічна та методична грамотність включає:
- знання методології гуманітарної парадигми дошкільної освіти;
- розуміння та прийняття основ гуманістичного підходу до дошкільної освіти;
- володіння основними методами гуманістичної педагогіки, вміння адекватно застосовувати їх;
- знання програмових завдань та методик виховання і навчання;
- відкритість інноваціям, здатність функціонувати як відкрита система, інтерес до нових освітніх проектів, уміння бачити переваги гуманістичного підходу;
- вміння добирати, варіювати, модифікувати (створювати) сучасні розвивальні, виховні та навчальні технології, що відповідають конкретним завданням та умовам;
- уміння висувати та перевіряти гіпотези, аналізувати та інтерпретувати дані своїх спостережень за дитиною, робити об’єктивні та обґрунтовані висновки.
Педагогічна майстерність включає:
- гуманітарні інтереси, цінності, ідеали;
- педагогічні здібності (гностичні – знання своїх власних особливостей та особливостей дитини; конструктивні – уміння планувати, проектувати, прогнозувати; організаторські – здатність налагоджувати, залучати, упорядковувати, дисциплінувати; комунікативні – уміння встановлювати, налагоджувати, гармонізувати взаємини та спільну діяльність; застосовувати словесні, мімічні та пантомімічні засоби; поєднувати ділове та особистісне спілкування; виявляти емпатію, увагу і повагу, слухати і чути, допомагати й підтримувати адекватно виражати свою позицію, виявляти гнучкість);
- здатність переосмислювати традиційний педагогічний досвід, створювати інновації;
- турбота про якісну освіту, здатність реалізовувати інтегральний підхід у вихованні та навчанні, досягати високої продуктивності педагогічної діяльності;
- володіння сучасними розвивальними, виховними та навчальними технологіями, здатність «приміряти» кожну з них до конкретної життєвої ситуації, індивідуального життєвого досвіду та особливостей вихованців;
- здатність розробляти індивідуальні способи реалізації інновацій, виявляти мобільність, урізноманітнювати форми й способи активізації педагогічного процесу.
Практичний досвід передбачає:
- наявність у дорослого практики взаємодії з дошкільниками, досвіду роботи в сфері освіти;
- володіння досвідом використання гуманістично спрямованих методик виховання і навчання;
- наявність досвіду самостійної модернізації або створення авторських програм, технологій виховання навчання дошкільника.
ОСОБИСТІСНА ЗРІЛІСТЬ – передбачає сформованість у вихователя визначеної світоглядної позиції, педагогічної рефлексії (здатності аналізувати себе самого, співвідносити думку про себе з очікуваннями інших), потреби у самовдосконаленні. Особистісну зрілість педагога засвідчує його особистісна та соціальна компетентність.
Особистісна компетентність визначається комплексом особистісних якостей та вмінь, зокрема:
- інтелектуальних (креативності, евристичності, здатності виділяти головне й другорядне, встановлювати закономірності, аналізувати, порівнювати, узагальнювати, бачити ситуацію з різних точок зору; розсудливості, виваженості);
- моральних (щирості, доброзичливості, чуйності, толерантності, відповідальності тощо);
- емоційних (врівноваженості, здатності стримувати імпульсивні емоції; позитивного самопочуття);
- вольових (наполегливості, самостійності, цілеспрямованості, витриманості тощо);
- перцептитих (спостережливості, сприйнятливості вміння відчувати стан іншого та адекватно на нього реагувати);
- контрольно-оцінних (схильності до обґрунтованих та оптимістичних оцінок; здатності використовувати конструктивні, захисні, регулювальні, спрямувальні та такі, що раціоналізують та мобілізують і заспокоюють судження).
Соціальна компетентність
- уміння розуміти вихованця (орієнтуватися в його сильних і слабких сторонах, бачити сутнісне в ньому, мати уявлення про його натуру; відчувати його стан, настрій, прогнозувати ймовірну тактику поведінки; використовувати інтуїцію; виявляти проникливість, чуйність, щирість);
- уміння поважати дошкільника (ставитися до нього як до цінності; визнавати за ним право на помилку; бачити його чесноти й досягнення; приймати таким, яким він є ; вірити в його можливості; визнавати право бути самим собою, поводитися самостійно, мати свою точку зору, власні таємниці, проявляти творчість; не принижувати його гідності);
- уміння допомагати і підтримувати дитину (не просто давати їй поради або щось вирішувати за неї, а сприяти повноцінній життєдіяльності, створювати атмосферу безпеки й довіри, спиратися на її сильні сторони, не підкреслювати слабких, поступово ускладнювати завдання);
- уміння домовлятися, укладати з вихованцем угоду (запобігати конфліктам та з найменшими емоційними витратами розв’язувати їх, уникати загострень взаємин; підтримувати справедливі відносини; активно слухати дитину; сприяти рівноправним партнерським стосункам;
- уміння бути самим собою (зберігати свою індивідуальність, своєрідність; виявляти принциповість у ситуаціях тиску; не намагатися бути, “як усі”, мати своє особистісне та професійне обличчя).
Як особистість і професіонал, педагог має бути відкритим інноваціям, жити свідомим життям, не пришвидшувати штучно темп розвитку дошкільника, бути для нього оберегом, допомагати, а не ускладнювати його щоденне буття, поважати та брати до уваги об’єктивні закони психічного розвитку, орієнтуватися на норму як індивідуальну систему вимог і оцінок. Показниками ефективності педагогічної діяльності є конструктивність, послідовність, гнучкість, виваженість, позитивна емоційна забарвленість та результативність поведінки вихователя, бажання дитини відвідувати дошкільний заклад.
Література: Базова програма «Я у Світі» ст. 284-295 Вихователь-методист дошкільного закладу № 5, 2009р. ст..66-71