Уже давно доведено, що сіль, пісок і вода, як природні матеріали, наділені унікальними властивостями і здатні викликати образи певного характеру, які мають терапевтичний вилив на психіку дитини.
Власне, пісочна терапія має на меті творче самовираження людини. Цей психотерапевтичний метод спрямований на розв’язання особистісних проблем через роботу з образами особистого і колективного підсвідомого. Робота з образами у пісочній терапії сприяє самопізнанню, особистісному зростанню, розкриттю творчих ресурсів тощо.
Досвід свідчить, що під час ігор з піском діти:
* отримують велике емоційне задоволення;
* удосконалюють координацію рухів, дрібну моторику, орієнтацію у просторі;
* проявляють вербальну і невербальну активність, допитливість у пошуково-дослідницькій діяльності;
* формують навички позитивної комунікації;
* розвивають сенсорно-перцептивні здібності, зокрема тактильно-кінестетичну чутливість. Усі ці переваги ігор з піском дали змогу використовувати пісочницю з педагогічною метою. Перенесення традиційних педагогічних занять у пісочницю дає значний виховний та освітній ефект порівняно зі стандартними формами роботи з дітьми.
Обладнання пісочниці
Для результативної роботи з дітьми пісочниця має бути відповідно обладнана.
Для занять з підгрупою дітей використовується дерев’яний ящик розміром 90x70x10 см. Дно та бортики цього ящика пофарбовано у синій/блакитний колір. Дно символізує воду, бортики — небо.
Для індивідуальних занять використовується декілька пластмасових таць менших розмірів.
Пісок має бути жовтого або світло-коричневого кольору, сертифікований. Перед використанням його просіяти, промити, прожарити. Використовується пісок сухим або мокрим. Для проведення певних ігрових вправ зафарбувати пісок у різні кольори.
Піском заповнити третину ящика. Мокрий пісок після закінчення роботи просушити, вирівнити та збризкати водою.
Іноді замість піску можна використати йодовану сіль.
Набір ігрових матеріалів зберігається на поличках або у коробках. Такій набір містить:
- лопатки, широкі щіточки, сита, воронки;
- різноманітні пластикові пасочки різної величини — геометричної форми, у формі тварин, транспортних засобів, людей тощо;
- мініатюрні іграшки висотою 5-8 см;
- іграшки із «кіндер-сюрпризів»;
- набори іграшкового посуду та меблів;
- різноманітні будівлі;
- залишкові матеріали — камінці, мушлі, гілочки, палички, великі ґудзики, трубочки для коктейлю тощо.
Пісочна терапія
У групових кімнатах та у кабінеті психолога, де використовується пісочна терапія, можна встановити полички із різноманітними фігурками та два ящики — для вологого та сухого піску.
Педагог пропонує дитині пройтися біля поличок і вибрати фігурки, які привернуть її увагу — ті, до яких доторкнеться її рука. Час, зазвичай, не регламентований, кожна дитина вибирає у своєму темпі. Вибрані фігурки розміщують в ящику з піском так, як забажає дитина. Вона може змінювати все, що захоче, відповідно до свого задуму. І лише після того, як дитина вирішить, що закінчила, в ящику вже ніщо не має змінюватися. Після цього побудова обговорюється з дитиною. Причини, що спонукали дитину до саме такої побудови, образи, які у неї виникали під час будівництва, глибоко аналізуються педагогом і за потреби стають відправною точкою в подальшій корекційній роботі.
У таці з піском дитячі хвилювання, тривоги, надії та внутрішні суперечності набувають окреслених форм. Більш того, образи піску конкретні, а не ілюзорні та невидимі, їх розглядає і сама дитина, і педагог. Таким чином, стає можливим звернутися до тих прихованих причин у самій дитині, що часто визначають її вчинки та переживання. А побачити і зрозуміти це — перший крок до позитивних змін. За допомогою ігор педагог створює умови для профілактики та корекції таких психічних станів дітей, як підвищена тривожність, агресивність, гіперактивність та ін.
Фігура або сцена, побудована дитиною, передає почуття, емоції, конфлікти, які сама дитина не може виразити словами. Це дуже важливо. До того ж створення пісочної композиції — на відміну, скажімо, від малюнка — не вимагає великих зусиль. Тут неможливо помилитися, зробити щось не так.
Діти будь-якого віку з великим задоволенням граються у піску. Такі ігри насичені різними емоціями: здивуванням, хвилюванням, радістю, захопленням тощо. У пісочниці діти збагачують свій емоційний та соціальний досвід.
Організація ігор-занять з піском
Ігри-заняття вихователі та практичний психолог проводять з підгрупою дітей або з окремою дитиною в одній великій чи декількох менших пісочницях.
Під час першого, ознайомлювального, блоку занять педагог знайомить дітей зі своєю іграшкою-посередником Піщинкою. Ця іграшка має привабливий естетичний вигляд і використовується лише під час роботи з піском. За допомогою Піщинки ми пояснюється дітям правила поводження з піском:
- не можна викидати пісок з пісочниці;
- не можна кидати пісок в інших або брати його до рота;
- після гри всі іграшки слід прибрати та обов’язково помити руки.
Під час проведення ігор звертаємо увагу дітей на зміну тактильних відчуттів, спонукаючи їх до висловлювань, порівнянь. Спочатку показуємо рухи в піску, потім діти повторюють їх. Малюки виконують рухи разом з дорослим — «рука в руці», а старші дошкільники можуть запропонувати і свої варіанти гри.
Педагог слідкує за реакцією дітей під час маніпуляцій з мокрим та сухим піском. Якщо у дитини виникають неприємні відчуття від мокрого піску, педагог зазвичай не наполягає на продовженні гри і припиняє її.
Піщинка запрошує дітей до себе у гості, в пісочницю. Діти уважно розглядають саму пісочницю: її форму, колір, матеріал, з якого вона виготовлена. Піщинка пояснює дітям, де у пісочниці символічні небо, вода та земля. Заняття завжди розпочинається з ритуалу вітання, а закінчуються ритуалом прощання з піском.
Щоб діти краще запам’ятали правила поводження у пісочниці пропонується їм з допомогою дорослого символічно зобразити ці правила на аркуші паперу. Найбільш вдалий варіант розміщуємо поряд з пісочницею.
У наступних блоках занять використовуються ігри-вправи як для індивідуальної роботи, так і для роботи з підгрупою дітей. Заняття проводяться у кілька етапів:
- робота на поверхні піску;
- занурення рук у пісок;
- ігри на поверхні мокрого піску;
- виконання побудов з мокрого піску.
Крім ігор-вправ, які проводяться з діагностичною та корекційною метою, можна використовувати «педагогічну пісочницю» для проведення традиційних занять. Вони:
- істотно зросло бажання дітей пізнавати щось нове, експериментувати та працювати самостійно;
- значно розвинулися тактильні відчуття;
- більш гармонійно та інтенсивно розвинулися всі пізнавальні процеси — сприйняття, увага, пам’ять, мислення, а також мовлення та моторика;
- у малюків удосконалилася предметно-ігрова діяльність;
- у старших дошкільників — сюжетно-рольова гра та комунікативні навички.
І, що дуже важливо, пісок, як і вода, «заземляючи» негативну енергію, сприяє тому, що діти стають спокійнішими, доброзичливішими, впевненішими у собі.
Ігри з піском є ефективним засобом всебічного розвитку дітей у цілому і творчих здібностей зокрема. Багаторічна практика свідчить, що ігри з піском позитивно впливають на емоційне благополуччя дітей. А з огляду на те. що це найулюбленіші ігри дітей, ми, дорослі, повинні максимально використовувати їх з розвивальною метою. Сьогодні дуже популярним став метод sandрlау, що з англійської дослівно означає «пісочна гра». Власне, це той метод, завдяки якому дитина з піску і невеличких фігурок будує свій індивідуальний і неповторний світ у мініатюрі. Граючись, вона виражає на піску те, що спонтанно виникає в її свідомості.
Ігри з піском дають дитині змогу відчути себе впевненою і вмілою: вона створює нове, не боїться ламати старе і щось змінювати.
У пісочниці створено оптимальні умови для розвитку творчого потенціалу дитини, активізації її просторової уяви, образно-логічного мислення, тренування дрібної моторики рук. У процесі колективних ігор дитина усвідомлює морально-етичні норми, у неї формується гармонійний образ світу.
Дорослі можуть бути впевнені: якщо у дитячому пісочному господарстві все спокійно, то й на душі у дитини спокій і гармонія.
У своїй роботі можна використовувати пісок як основний матеріал для розвитку творчості дітей. Організовуючи ігри з піском, потрібно дотримуватися таких правил:
- максимально заохочувати творчий підхід і фантазію;
- повністю виключати негативну оцінку як дій дітей, так і результатів їхньої діяльності